Debat

Evaluering af ministeren

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som afdelingsleder for en specialklasserække på en større københavnsk folkeskole har de nationale test og folkeskolens afgangsprøve været anskuelsesundervisning i, hvordan et ministerium ikke skal gøre.

Et ministerium skal ikke søge at implementere krævende arbejdsopgaver for tusindvis af elever, lærere, it-supportere og ledelser, når forberedelsesarbejdet ikke er grundigt. Opgaver kræver tid - selv i et ministerium, og tid kræver selvfølgelig det nødvendige antal mennesker, der kan planlægge og træde til med både plan b og plan c.

Hvis Cowi har sagt ja til en arbejdsopgave i 100-millioners-klassen, håber jeg ikke, at regningen er betalt endnu for skatteydernes penge. Cowi bør få passende bøder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal væk fra store skatteyderfinansierede opgaver, hvor firmaerne slipper for nemt fra deres manglende forberedelsesarbejde. Vores store broer, Metro og senest Danmarks Radio er typiske eksempler på dårlig forberedelse og meget, meget dyre ekstra omkostninger for skatteyderkroner.

Aktuelt har vores skole haft 16 hold gennem de nationale test. I kommende skoleår skal vi have 38 hold igennem. Vi har én - ja rigtig - én it-support. Hvor er ansvarligheden henne? Hvor er tiden henne?

I mine 28 år som lærer har jeg aldrig tidligere oplevet så meget mangel på styring fra landets øverste ledelse i mit arbejdsfelt. Da et vigtigt ønske er, at der evalueres på alle niveauer, håber jeg, at nogle embedsmænd med hår på brystet får evalueret denne proces med ministeren.