Debat

Historisk hukommelsestab

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan lød overskriften til 'Bagsmækken' af lektor Ning de Coninck-Smith i Folkeskolen nummer 13. Den drejede sig om disse mediepanikker, der stadig afløser hinanden, når det gælder, hvilke grænser man bør sætte, når det drejer sig om mulige skadevirkninger på den opvoksende generation. Hun slutter: 'Panikkerne efterlader os således med en institutionel og professionel arv, som vi gør klogt i at lære af - inden vi kaster os ud i nye tiltag i stil med at forbyde tv-reklamer til børn'.

Når nu Ning de Coninck-Smith selv blandt andet strejfer den store forargelse over den såkaldte kulørte litteratur i 50'erne, vil jeg gerne hjælpe den 'institutionelle og professionelle' hukommelse lidt på gled ved at erindre om, at skadevirkningerne fra - som det sagdes - denne pestbyld på børne- og ungdomskarakteren var en af de første opgaver, som det nyoprettede Danmarks Pædagogiske Institut blev sat på at undersøge. Nogle få år senere afleverede instituttet en rapport, hvori forskerne måtte fastslå, at det ikke havde været muligt at påvise nogen af de skadelige effekter, som efter næsten alles overbevisning måtte foreligge.

Rapporten skulle vel være til at finde frem.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ib Granerud

undervisningsinspektør, Hillerød