Folkeskolens leder:

Tillykke Margrethe

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen har ikke for vane at være på fornavn med landets ministre. Men når det nu drejer sig om skolens minister, og ministeren fylder rundt, går det vel an?

I hvert fald:

- Tillykke med de 30 år på mandag, Margrethe!

Indtil videre går det strygende for ministeren. Aviser og tv-stationer har kappedes om at lave omtaler, portrætter og interview med den unge himmelstormer.

Folkeskolen har heller ikke holdt sig tilbage. Denne leder står i det tredje blad i Margrethe Vestagers ministertid, og det er tredje gang, hun omtales.

Fordi det betyder meget for folkeskolen, hvad ministeren mener. Og gør. Af gode grunde er det foreløbig kun meninger og meldinger, der har været tid til; de egentlige politiske initiativer og handlinger har vi til gode.

Men det lover godt. For det ser ud som om, Margrethe Vestager står på et solidt radikalt fundament. Det fremgik allerede i Profilen i DR1 dagen efter udnævnelsen. Og det fremgik tydeligt af Folkeskolen i sidste uge.

- Hvad betyder sætningen 'Den løbende kvalitetsmåling skal bidrage til at videreudvikle folkeskolen', spurgte Folkeskolens journalist, John Villy Olsen, til regeringsgrundlaget.

'Man skal ikke lægge noget særligt i ordet måling', lød ministermeldingen.

'Jeg mener ikke, at man kan måle alt. Men man kan forholde sig til det meste og vurdere, om det er i orden, eller om det ikke er i orden', sagde Margrethe Vestager.

Hvis det svar er den afstandtagen til de mange økonomer, der vil måle alt, som det ser ud til, sååbnes der for konstruktiv dialog, som børnehaveklasseledere, lærere og skoleledere kun kan være interesseret i at føre.

'Kvalitet har fået karakter af trylleord - alle vil gerne have god kvalitet. Men vi må diskutere, hvad det præcist er - både når det gælder noget så konkret som en brødrister og noget så stort og flyvsk som uddannelse. Noget kan nemlig måles, og andet kan ikke', skrev Margrethe Vestager i B.T. en uge efter udnævnelsen.

'Den varme og venlige velkomst har fyldt mine batterier - også til konflikter og hidsige diskussioner. For alle har jo en holdning til vores uddannelser. De holdninger, vi er enige om, skal gøres til handling', sluttede hun sin kommentar.

Det er en fin lille kvalitetspakke, ministeren har afleveret: 'Jeg mener ikke, at man kan måle alt . . . noget stort og flyvsk som uddannelse . . . De holdninger, vi er enige om, skal gøres til handling'.

Tillykke Margrethe. Det ser ud som om, samarbejdet kan blive til lykke for folkeskolen.

-th

Det ser ud som om, samarbejdet kan blive til lykke for folkeskolen