Mere af det gode

På Vibeholmskolen i Ishøj viste trivselsundersøgelsen en høj tilfredshed, så her handler det om at fastholde og blive bevidst om, hvad man gør godt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan være meget nemmere at se, hvad der går skidt, end at få øje på alt det gode. Der er måske en tendens til at tage det for givet i hverdagen. Men sidste år blev de ansatte på Vibeholmskolen i Ishøj mindet om, at trivslen faktisk trives på skolen.

Den er en af de skoler i kommunen, som scorer højest tilfredshed. 79 procent af medarbejderne er meget tilfredse eller tilfredse med trivslen, og på spørgsmålet hvorfor, svarer skoleleder Ole Hvidkjær:

»Det kollegiale samvær er noget, der altid bliver nævnt ved MUS-samtalerne. Selv om lærerne er forskellige, så opfører alle sig anstændigt over for hinanden på pædagogisk råds møder. Sådan er det da ikke på alle lærerværelser«.

Tillidsrepræsentant Morten Risager er enig:

»Vi har det godt med hinanden og har et teamsamarbejde, der fungerer, og det betyder da meget for det kollegiale samspil. Hvis lokummet brænder fagligt, har de fleste også nogen, de kan vende det med, blandt de andre lærere. Det er vigtigt for trivslen«.

Hvad er en god leder?

Samspillet med ledelsen er der også udbredt tilfredshed med. Morten Risager mener, at forklaringen er, at Ole Hvidkjær er der, når de har brug for ham.

»Lærerne føler, at de bliver taget alvorligt, når de har behov for støtte og opbakning, hvis der er problemer med forældre eller elever«.

Definitionen på en god leder er efter tillidsrepræsentantens mening, at han er lærernes leder:

»Han skal være vores mand og skal give os mulighed for at være så selvkørende, som vi gerne vil være. En skoleleder må jo tit være en lus mellem to negle med kravene ovenfra fra ministeriet og kommunen«.

Selv om Ole Hvidkjær prioriterer at aflaste lærerne i forhold til en sag med en elev på grund af konflikt eller for meget fravær, vil lærerne gerne have, at han bliver endnu mere synlig som pædagogisk leder og har tid til at sparre med dem.

Derfor valgte skolens ledelse at fordele opgaverne anderledes, da skolens afdelingsleder for nylig fik nyt job. Her valgte man at ansætte en administrativ leder, så Ole Hvidkjær får mere tid til pædagogisk ledelse.

dsw@dlf.org