Anmeldelse

Mediebogen for folkeskolen

2. reviderede udgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I store træk er denne udgivelse identisk med den første udgave fra 1998. Og så alligevel.

Forfatteren har ment, at det er på tide at give "Mediebogen" en opfriskning, så derfor er flere afsnit opdateret med aktuelle artikler og pressefotos, leksikon er ajourført, og kapitlet om multimedier er ikke bare ændret totalt, det har også fået navneforandring til "De nye medier". Vægten i dette afsnit er lagt på World Wide Web og computerspillet - relevant og en stor hjælp i arbejdet med disse genrer.

Som lærer er det en god ide at orientere sig grundigt i "Mediebogen". Derefter bruges den som både håndbog og opslagsbog i den daglige forberedelse og som arbejdsbog i klassen i arbejdet med medier og kommunikation, de trykte medier, film, tv og radio og de nye medier. Bogen indeholder mange teoretiske og praktiske opgaver.

"Mediebogen" er meget komprimeret. Illustrationerne er relativt små, men meget informative, og informationerne er mange. Bogen kommer langt omkring.

Jeg havde håbet på, at bogens, efter min mening, skønhedsfejl ville være blevet rettet i denne nye udgave, men nej. Rubrikkerne er fortsat trykt i "fed" - det gør dem svære at læse. Bogen vil fortsat for meget på for lidt plads. Dette tilgodeser den dygtige læser med det store overblik og viden, mens andre elever kan have svært ved at holde sammen på tekst og billeder.

På trods af ovenstående giver ændringerne "Mediebogen" nogle år mere ude i klasseværelserne.