Debat

Skuffende udspil om læreruddannelsen

Halve løsninger afhjælper sjældent hele problemer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Danmarks Lærerforening har vi ofte påpeget, at kvaliteten i læreruddannelsen er afgørende for kvaliteten i folkeskolen. Derfor er det skuffende at konstatere, at regeringens udspil til en reform af læreruddannelsen ikke umiddelbart er en styrkelse af kvaliteten.

Undervisningsministeren vil styrke dansk og matematik. Det gør hun ved at dele de to linjefag og gøre dem mindre hver især. En lærer, som har taget matematik 1, og som skal undervise i matematik på 1.-6. klassetrin, får altså mindre matematik end i dag. Vil det styrke fagligheden?

Derudover vil ministeren halvere linjefagene i sløjd, hjemkundskab, billedkunst og håndarbejde. Ministeren er altså af den opfattelse, at fagligheden er mindre væsentlig i skolens små og kreative fag. I formålsparagraffen for folkeskolen står der, at det er skolens opgave at medvirke til den enkelte elevs alsidige, personlige udvikling. Kan folkeskolen løfte den opgave, hvis fagligheden svækkes væsentligt i disse fag?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Forslaget til reform løser heller ikke problemet med fagtrængslen tværtimod. Der kommer flere elementer til. Manglende tid til fordybelse er en af de væsentligste indvendinger mod den nuværende uddannelse. At nedlægge grundfaget »Skolen i Samfundet« som de studerende mener er væsentligt at fastholde skaffer ikke den fornødne tid.

I Danmarks Lærerforening har vi givet vores bud på, hvordan man styrker den nuværende læreruddannelse. Hovedpunkterne i udspillet er:

Styrk den almene lærerfaglighed, så alle lærere får et grundlæggende kendskab til specialundervisning, undervisning af tosprogede elever, læsning og sprogkundskab.

Skaf den fornødne tid i uddannelsen og reducer antallet af linjefag fra fire til tre.

Etabler en »overbygning« på læreruddannelsen, så de nyuddannede i løbet af de første år får mulighed for at kombinere ansættelsen med uddannelse på et CVU i en række pædagogiske emner som for eksempel forældresamarbejde og specialundervisning ud fra deres egen praksiserfaring.

Styrk praktikken ved større sammenhæng mellem seminarium og folkeskole, afvikling af praktikken på én skole og sikkerhed for det nødvendige antal uddannede praktiklærere.

Kravet til en kommende reform af læreruddannelsen må være, at de studerende bliver bedre rustet til at møde udfordringerne i folkeskolen. Det er nemlig den eneste måde, hvorpå de kan videreføre det arbejde, der er fælles for alle: at gøre en god folkeskole endnu bedre.

Ole Holdgaard er formand for DLFs pædagogiske udvalg