Debat

Historiebevidsthed kontra gold paratviden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 12 har Vagn Madsen et indlæg om historiebevidsthed. I Klare Mål for historie kan man på side 23 læse i vejledningen, hvad formålet med historieundervisningen skal være.

Faget er et dannelsesfag, der skal bibringe vore elever en historiebevidsthed, der kan sætte dem i stand til at fortolke fortiden og derigennem få en forståelse af nutiden og forventninger til fremtiden og erkende det samspil, der er mellem fortid, nutid og fremtid.

Her hjælper paratviden ikke ret meget. Paratviden kan man altid slå op i et leksikon, men det er ikke det, undervisningen - heller ikke historieundervisning - drejer sig om i dag. I fagets fagmål står der, at eleverne skal motiveres til at blive aktive deltagere i et demokratisk samfund. De skal udvikle deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne, og de skal have mulighed for overblik og fordybelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dette kan man ikke opnå ved at fylde gold paratviden på dem. Historiebevidsthed opnås ikke ved at døse i en historietime, historiebevidsthed opnås blandt andet ved at give eleverne indsigt og dermed erkendelse af, at de er historieskabte såvel som historieskabende.

Den undervisning er betydelig mere krævende for såvel lærere som elever end en indlæring af faktuelle vidensområder baseret på ren udenadslære. Det, der er brug for, er en højnelse af fagligheden i historie. Den opnås ikke ved at sætte eleverne til at lære kongerækker og lignende udenad. En højere faglighed forudsætter, at lærerne er linjefagsuddannede, så man kan forvente, at de i det mindste har læst faghæftet og ved, hvad der kræves!

Lene Rasmussen

formand for Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag