Indsatsen mod mobning skal være seriøs

Mobning er et alt for alvorligt problem til, at man må anvende løse definitioner. Derfor skal indsatsen mod mobning ske på et seriøst grundlag, siger DLF's formand Anders Bondo Christensen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er din reaktion på resultaterne af DCUM's undersøgelse »Relationer mellem elever og lærere«, Anders Bondo Christensen?

»Mobning er et alvorligt overgreb mod et barn. Derfor er konklusionerne i DCUM's rapport en meget alvorlig anklage mod en stor del af den danske lærerstand og mod så godt som alle skoleledere. Jeg anser det for så alvorligt, at jeg vil bede undervisningsministeren vurdere, om konklusionerne holder«.

Hvad er din vurdering af rapportens konklusioner?

»Jeg hæfter mig ved, at der er tale om et spørgeskema, hvor elever i 7. klasse skal sætte kryds ved forskellige svarmuligheder. Eleverne bliver blandt andet spurgt om, hvor ofte de har oplevet lærere, som mobber dem. En procent har sat kryds ved 'hver dag', en halv procent ved 'flere gange om ugen', to procent ved 'flere gange om måneden', syv procent ved 'sjældent', og 90 procent har sat krydset ved 'aldrig'. Kan man på baggrund af de definerede kategorier konkludere, at 10,5 procent af eleverne bliver mobbet af lærerne? Det er problematisk at udforme et spørgeskema med fem svarmuligheder, hvoraf de fire er negative og kun en positiv. Lægger eleverne samme alvorlige betydning i ordet mobning, som vi voksne gør? Blandt andet disse forhold bør indgå i en vurdering af rapportens konklusioner«.

En lærer har et stort ansvar i forhold til sine elever. Hvordan vil du opfordre dine medlemmer til at forholde sig?

»Som lærere skal vi være uhyre opmærksomme på, hvordan eleverne opfatter vores kommunikation og attituder. Det er en del af den professionalisme, vi bruger i alle andre aspekter i vores fag. Som lærer har jeg selv været i en situation, hvor en uheldig bemærkning til en elev blev opfattet som nedværdigende. Først ved en forældresamtale uger senere blev tillidsforholdet genoprettet. Det var naturligvis ikke godt nok, men der var ikke tale om mobning. Det er afgørende at skelne mellem definitionerne på mobning og andre oplevelser. Hvis en lærer mobber en elev, er der tale om en klar tjenesteforseelse, som skolelederen har pligt til at gribe ind over for, men vi har også som kolleger en pligt til at gribe ind. Mobning kommer vi ikke til livs ved at kalde alt for mobning. Derfor har vi brug for en seriøs vurdering af undersøgelsens konklusioner«.

Hvad vil du gøre nu?

»Jeg vil drøfte DCUM's konklusioner med undervisningsministeren. Danmarks Lærerforening tager mobning meget alvorligt, og indsatsen mod mobning skal ske på et seriøst grundlag«.

folkeskolen@dlf.org