Anmeldelse

Matematikundervisningen i Danmark i 1900-tallet

Matematikundervisningen i Danmark i 1900-tallet

Opgaven, at beskrive udviklingen i matematikundervisningen i Danmark, er i høj grad bestået

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man skulle næsten ikke tro, at det kunne lade sig gøre. Men udviklingen i matematikundervisningen i Danmark i et helt århundrede er her beskrevet både medrivende og interessant. Bogen er en meget udførlig og grundig redegørelse, der dækker alle de institutioner, der har beskæftiget sig med matematikundervisning i 1900-tallet.

Fakta:

Titel: Matematikundervisningen i Danmark i 1900-tallet

Forfatter: Hans Christian Hansen med flere

Pris: 598 kroner

Sider: 945 sider

Type: Bog

Forlag: Syddansk Universitetsforlag

De to foreliggende bind beskriver udviklingen og historien bag ændringerne i pensum og timetal. Det er en sand guldgrube for den historisk interesserede, for den, der vil prøve at forstå udviklingen i indholdet i matematik på de forskellige undervisningstrin, og for den, der vil følge udviklingen og samspillet mellem samfundsudvikling og indholdet i matematikundervisningen.

Det første bind dækker udviklingen i grundskolen og på seminarierne som de to væsentligste. Bind to er koncentreret om udviklingen på de gymnasiale uddannelser og på universiteterne. Men også Lærerhøjskolen med flere omtales. Et fint opslagsværk.

H.C. Hansen indleder bind 1 med et kort kapitel om århundredet, hvor matematik gik fra at være noget for de få, der tog en matematisk-fysisk studentereksamen, til at være for alle. Værd at læse, hvis man blot vil have et kort overblik over udviklingen. Udviklingen i indholdet, i metoder og i forskellige lærebogssystemer bliver beskrevet, kommenteret og sat i perspektiv og i relation til udviklingen i matematikken, skolen og samfundet.

"En kombination af anskuelse og eksperimentering. Eleverne foretager selv begrebsudviklingen ud fra selvstændige iagttagelser", skrev fagkonsulent i matematik H.J. Pihl i 1924 i en undervisningsvejledning i regning for mellemskolen. Dengang måske blot et pædagogisk ideal, men det samme, dog med andre ord, står i det nye faghæfte, der snart kommer. Man kunne ønske, at matematiklærerne dengang og de næste årtier havde taget de ord til sig, så var vi måske nået længere i dag.

Århundredets anden halvdel begyndende med folkeskoleloven af 1958 og seminarieloven af 1954 er beskrevet af Ole Haahr og Hans Nygård Jensen. To forfattere, der i høj grad har været med til at præge udviklingen i matematikundervisningen. Det var de 50 år, hvor der kom langt flere ændringer i uddannelserne end i det foregående halve århundrede. Udviklingen følges tæt og grundigt, og man ser, hvor tilfældigt det nogle gange bliver, når alle aktører skal være med til at bestemme, og hvor længe en ønsket ændring er om at komme gennem det politiske system på Christiansborg. Det er spændende læsning.  

Det er lykkedes de mange forskellige forfattere at få samlet en særdeles læseværdig bog. Forfatternes mange kapitler er skrevet på en måde, så man ikke tænker på, at de er ti forskellige.