Debat

Glemmer du, så husker vi

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg føler behov for at minde om, hvad økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager sagde på DLF's kongres dagen før folketingsvalget. Det kan hun tage med til økonomiforhandlingerne med KL.

»Vi har ikke 15 milliarder at gøre godt med. Vi har i virkeligheden meget få penge at gøre godt med. Hvad vil vi prioritere allerhøjest, for at en god skole bliver bedre?« …

»De midler, vi har til rådighed, der satser vi de allerfleste på, at alle lærere skal kunne få, hvad der svarer til linjefagskompetence i de fag, de underviser i. For vi tror, at det er hos læreren, at nøglen til at gøre en god skole bedre findes«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

»… Der er et samvirke mellem Christiansborg og den enkelte kommunalbestyrelse. Man kan ikke bare sige, at grunden til, at kommunerne skærer i skolen, det er kommunernes egen skyld, og det har vi ikke noget at gøre med på Christiansborg. Det har vi noget at gøre med på Christiansborg!«

Som svar til Rasmus Jarlov, Konservative:

»Vi kan ikke finde plads til en voldsom vækst, det kan vi ikke. Men vi kan via et reformprogram finde plads til, at der er en meget, meget begrænset vækst på mellem 0,4 og 0,8. Men grunden til, at vi er meget skeptiske over for jeres nulvækstprojekt, det er, at nulvækst i realiteten kommer til at betyde, at man skærer ned. Og de ambitioner, vi har, de svarer ikke til, at man skal skære ned i det kommunale system, fordi det er et prioriteringsspørgsmål. Hvad vil vi for skolen? Og som sagt så tror jeg, det er vigtigt, at der er plads til en lille realvækst også i kommunerne, fordi de ting, vi alle sammen vil, de forudsætter, at vi kan investere i vores skoler. Det bliver ikke store summer, men det bliver nogle ting, vi godt kan gøre, hvis vi er villige til at prioritere det«.