Debat

Vurderes på sproget

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke om jeg vil deltage i debatten for eller imod en bestemt læserbrevsbidrager i Folkeskolen! Principielt synes jeg, at det skal være læserne, der afgør, om et indlæg er forståeligt eller ej. Mangler et indlæg eventuelt sammenhæng, og har det logiske brist, er sproget sjusket og formen løs, ved læserskaren af lærere, at det ikke er ligegyldigt for de indlagte tanker, og det bliver så den kendsgerning, skribenten vurderes på.

Tilsyneladende griber redaktøren ind i den frie skriveproces, men skulle denne praksis gennemføres mellem selv topfolk i den pædagogiske verden, ville han få nok at gøre. Mistanken om, at der ikke er lige vilkår for Per og Poul, skulle nødig brede sig.

Her i det himmerlandske lod en avis engang trykke et indlæg, som det nu engang var modtaget. En lokalt velkendt politiker blev ved den lejlighed afsløret som ude af stand til at formulere noget på tryk, så fejlfyldt og ufuldkomment var det. Offentligheden lærte noget, den uheldige skribent ligeledes, at nogen skulle gennemrette manuskripter inden afsendelse til avis.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærere er trænede læsere og behøver ikke en redaktørs fingeraftryk for at afkode forståeligheden i diverse indlæg. Skulle et indsendt manus have anslagsfejl, linieudfald, tanketorskagtige stavefejl, må redaktøren gerne sætte ind med den røde rettepen, det ville alle værdsætte. For sjovs skyld skal lige nævnes, at jeg i Folkeskolen anvendte ordet 'bravur' i min tekst, omhyggeligt slået op for en sikkerheds skyld. Det var lige så omhyggeligt rettet til 'bravour', og dermed fik jeg en stavefejl påført af redaktionen.

Det er nok ikke af den årsag, at Steen Larsen, Danmarks Lærerhøjskole, undlader at besvare spørgsmålet om, hvorvidt det er undersøgt, hvad elever mener om udsagnet om, at man ikke kan lære andre mennesker noget som helst, derfor er læring det centrale og hvert barn sit centrum i lige så mange forskellige tempi. Er det bare holdning uden indhold?

Torben Thomsen

Aars

Svar

Redaktøren er ansat til at redigere. Hvad læsere og medlemmer mener, blander jeg mig ikke i. Men hvordan og hvor langt de skriver, skal jeg blande mig i. Det er blandt andet det, jeg får min løn for.

Thorkild Thejsen

redaktør