Anmeldelse

Læringens DNA

Læseværdig og praksisnær bog om de biologiske forudsætninger for læring

Vidste du, at spækhuggere, chimpanser og gorillaer tilrettelægger læringsforløb, hvor ’eleven’ systematisk og over tid tilegner sig viden? Kender du de ”biologiske kneb”, der kan sikre læringen hos dine elever? Det kan du blive klogere på i denne bog – og så er den en fornøjelse at læse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår jeg sidste gang havde svært ved at lægge en fagbog til side, men måtte læse den fra ende til anden, kan jeg ikke huske. Det er tilfældet med ”Læringens DNA”. Bogen er den anden i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, hvor ønsket er at bringe forskningsverdenen og praksisverdenen sammen og udvikle et fælles sprog. Målgruppen er alle, der beskæftiger sig med undervisning og læring. Medlemmer af Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening kan downloade bogen gratis eller købe den trykte bog til specialpris.

Fakta:

Titel: Læringens DNA

Forfatter: Theresa Schilhab

Pris: 90

Sider: 72

Serie: Pædagogisk rækkevidde

Forlag: Århus Universitetsforlag

”Læringens DNA” omhandler overordnet, ”hvordan vi kan lære ved hjælp af møder med verden”. Gennem syv kapitler inddrages læseren i de biologiske forudsætninger for læring og præsenteres blandt andet for de væsentlige faktorer, som ”sansebaseret mønsterlæring”, ”stimulusstyret- og kontrolleret opmærksomhed”, læring som ”online” og ”offline” samt sprogets og følelsernes betydning. Gennem hele bogen sættes den forskningsbaserede biologiske viden i relation til praksis i skolen. For eksempel, hvordan matematiklærerens viden om sansebaseret mønsterlæring kan bringes i spil i forhold til elevens nederlagsfølelse i faget. At der ved pludselig opstået fysisk ubehag hos eleven kan være ”gode biologiske argumenter” for at skabe variation i undervisningen. Eller at det rent faktisk er et sundhedstegn og ”en naturlig reaktion på at sikre sig mod mental udmatning”, når børn ikke altid kan sidde stille og holde koncentrationen. Og hvad med tabletten som redskab i skolen i forhold til hukommelsen?

Lyder det tørt og kompliceret? Det er på ingen måde tilfældet. På nuværende tidspunkt har jeg læst bogen to gange: Som E-publikation og lydbog. Begge gange var det en rigtig god læseoplevelse. ”Læringens DNA” er, med sine 67 sider og syv kapitler med underafsnit, letlæselig og meget velskrevet i et sprog der skaber tilgængelighed for en bred læserskare. Forfatteren skal have stor ros for at have formidlet forskning, så bogen er en fornøjelse at læse og samtidig giver viden samt input til praksis: Bogen er hermed anbefalet!