Debat

Overtro og bekvem myte
 om de bogligt svage

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Desværre er det sådan, at det er de teoretisk dygtige, som også er dygtige med deres hænder.

De, som er svage på det ene område, for eksempel dansk og matematik, er også dårlige til håndværk.

Det er desværre en ganske udbredt overtro, at de bogligt svage er særlig dygtige til manuelt arbejde, men indrømmet, det er en meget bekvem myte.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nu er man langt om længe ved at drage paralleller mellem »svage elever«, som altid vil være at finde i folkeskolen, og unge mennesker på overførselsindkomster. Bedre sent end aldrig, men det er temmelig ideforladt at sige, at eleverne blot skal gøres bedre i hovedfagene. Men selvfølgelig - man har ikke andre bud, og det ville jo være pinligt at sige, at der mangler intelligens hos 15-20 procent af eleverne. Og det ville ikke være mindre pinligt at indrømme, at automatisering og eksport af de arbejdspladser, som de kunne klare, er den egentlige årsag til de mange på kontanthjælp.

At blamagen havner i folkeskolen, er ikke underligt, da folkeskolen skal tage sig af alle og er helt afskåret fra at sortere, på samme måde som privat- og friskolerne kan.

Men måske følger nissen med, når der oprettes så mange nye friskoler på grund af de mange kommunale skolelukninger.

Der er i det mindste ikke tale om »et andet skolesyn«. Her er der udelukkende tale om en reaktion på kommunal skolelukning. At man endelig begynder at indse, at der er en sammenhæng mellem dårlige resultater og det, som tegner til at blive en større byrde for samfundet, end de ældre nogen sinde kan blive.