Folkeskolens leder:

Elevplaner, der kan bruges

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bertel Haarder kan gå på hænder; det har han demonstreret mange gange. Kort før jul kunne man på folkeskolen.dk se, at undervisningsministeren også kan slå knude på både sig selv og sin tunge - samtidig med at han som en anden cirkusartist smiler bredt. Anledningen var en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, som viser, at elevplanerne ikke fungerer ude i skolernes virkelighed. De fleste forældre og lærere er ganske vist positive over for planernes betydning for skole-hjem-samarbejdet, men kun seks ud af 100 lærere bruger elevplanerne, når de tilrettelægger deres undervisning. Og kun hver anden elevplan rummer oplysninger fra alle fag. Evalueringsinstituttets rapport pakker det ind i et lidt pænere sprog, men det fremgår tydeligt, at lovgrundlaget, bekendtgørelsen og vejledningen er en frygtelig gang rod. I bekendtgørelsen står der for eksempel, at en elevplan skal dække alle fag, »men«, skriver evalueringsinstituttet, »det fremgår ikke af lovgrundlaget, om det betyder, at alle fag skal dækkes, hver gang elevplanen udleveres til forældrene«.

Det er yderst sjældent, at en minister indrømmer, at »der er lidt at komme efter«, men faktisk tyder en del på, at Bertel Haarder har erkendt, at hans lancering af elevplanerne har været forhastet og forfejlet, for han har forsøgt at overtale partierne bag loven om, at reglerne bør ændres. Men Dansk Folkeparti blokerer for forbedringerne. Der skal ikke ændres et komma, var meldingen! Derfor måtte ministeren optræde med sit sprogekvilibristiske nummer.

»Jeg er nødt til at stå fast på, at ifølge loven så skal alle elevens lærere ind over elevplanen«, sagde han til folkeskolen.dk den 19. december. Så skulle Dansk Folkeparti være tilfreds. »Men«, fortsætter Haarder i et forsøg på at nå ud i virkeligheden, »alle lærere behøver jo ikke skrive en hel masse«. Hvorefter han slutter med en stur stur cirkusnummar: »Hvis teamet skriver noget generelt om eleven, og musiklæreren siger 'Det gælder også for musik', så er faget jo med. Det er lovligt allerede. Alle fag og lærere skal med ind over, men der står ikke noget om, hvordan det skal gøres - der er ikke noget formkrav!«

Heldigvis er der samtidig sørget for, at skolerne kan få lov til at lande elevplanerne på benene. Man skal ganske vist en bureaukratisk omvej over Velfærdsministeriet med en ansøgning om dispensation for reglerne, men alle bør se at få søgt. Det skal ske inden 1. april, hvis man i næste skoleår vil kunne udarbejde lovlige elevplaner, der kan bruges!

Thorkild Thejsen, chefredaktør, tt@dlf.org