Debat

En tidssvarende seksualundervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De unges seksuelle viden og moral har de seneste år ændret sig markant på grund af en massiv seksualisering af det offentlige rum, herunder de unges univers. De bliver dagligt konfronteret med porno og sex på nettet og i medierne, hvilket flere fageksperter påpeger spiller en afgørende rolle for den udvikling, der ses i de unges seksualitet. De unge eksperimenterer i højere grad seksuelt, og der er en alvorlig risiko for, at de føler sig presset til at bryde nogle seksuelle grænser alt for tidligt i deres ungdom. Seksualvejledningen i folkeskolen er ikke fulgt med samfundsudviklingen, men fremstår derimod mangelfuld og utilstrækkelig. Der er brug for en fornyelse af historien om »bierne og blomsterne«. En tidssvarende undervisning er en brugbar modvægt til den stigende pornoficering.

I den konkrete sag om Sundhedsstyrelsens og Foreningen Sex og Samfunds nye cd-rom »Sex­starz« er det vigtigt at holde sig for øje, at vi ikke kan tie tingene ihjel. Via nettet kan børn og unge i dag møde de ekstreme seksualvaner i en grad, som de ikke kunne tidligere, og såfremt seksualundervisning i folkeskolen ikke kan besvare og oplyse de unge mennesker under nogle ordnede rammer om, hvad der er normalt, og hvad der er unormalt, så bliver den overflødig.

Seksualundervisningen skal udstyre børn og unge med redskaber til at tage kritisk stilling til den seksualitet og de kønsstereotyper, som pornoindustrien og i høj grad også reklameindustrien udstiller. Jeg foretrækker, at mine egne børn oplyses om sex og kærlighed via en formaliseret og sober seksualformidling i skolen frem for via nettets uforudsigelige veje, hvor der ikke sker en refleksion i fællesskab med jævnaldrende og en voksen. Indholdet i »Sexstarz« er et resultat af den virkelighed, som vi alle befinder os i og må forholde os til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS