Folkeskolens leder:

Medborgerskab

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Globalisering. Boghandlere og biblioteker bestormes, fordi rigtig mange vil vide mere om islam, religiøse følelser og andre kulturer. Det er opløftende midt i al begrædeligheden efter Jyllands-Postens gennemførte ikke-forståelse af egne handlinger.

Helt forudsigeligt kommer der nu også forslag om at indføre et nyt fag i folkeskolen, så den slags problemer kan undgås i fremtiden. Medborgerskab skulle det hedde. Heldigvis har undervisningsministeren lagt låg på med det samme, for der er hverken plads til eller brug for flere nye fag.

Men der mangler aktiv, praktiseret viden om, hvordan vi kan leve sammen med plads til forskellighed. Derfor er der brug for en op- og omprioritering af indholdet i kristendomskundskab, historie og samfundsfag. I januar nedsatte Bertel Haarder da også et par hurtigtarbejdende udvalg. Men når man læser deres kommissorier, er der ikke meget, der tyder på, at det er derfra, den nødvendige fornyelse kommer. I skolelovens formålsparagraf tales der om »fortrolighed med dansk kultur«. Det område skal nok få en vitaminindsprøjtning. Men der vises ikke megen vilje til at prioritere »kendskab til andre kulturer«. Og det er nødvendigt, for at vi kan forstå hinanden hen over både fysiske og mentale grænser. Det handler om medborgerskab i en globaliseret verden.

-th