Debat

Larsens implikation er falsk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lektor Steen Larsen synes ifølge Bagsmækken i Folkeskolen nummer 6 heller ikke, at verdens bedste folkeskole er verdens bedste. Hans ankepunkter samler sig om implikationen: Når alt muligt i samfundet ændrer sig, så skal skolens gennem 100 år udviklede og velprøvede metoder ændre sig i overensstemmelse hermed. Men det passer bare ikke. Steen Larsens implikation er falsk, fordi hans forudsætning nok er sand, men hans følgesætning er falsk. Man kan ikke udlede nogen pædagogisk metode af noget så upåviseligt og uhåndgribeligt som en samfundsudvikling. Enhver kan jo spænde sin egen fortolkning af samfundsudviklingen for nær sagt enhver nytænkt pædagogisk grille. Erfaringen viser i hvert fald, at ikke så få gør det. Måske ved Steen Larsen også nok, at hans henvisninger til udviklingen er gal. For hvorfor skulle han ellers i sin udredning henfalde til grovheder som 'kukkassestruktur', 'pædofossile begreber' med videre bare for at bortlede opmærksomheden fra den kendsgerning, at folkeskoleloven slet ikke er et resultat af en samfundsudvikling, men derimod et kritikløst politisk skrabud for en ideologi, som flere generationer af danskere nu må lægge krop til.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler