Anbefalinger

Anbefalinger fra Lis Zacho, der er lærer på Lindevangskolen i Frederiksberg Kommune og faglig rådgiver for folkeskolen.dk/matematik.

Publiceret Senest opdateret

Bog
Computationel tænkning i skolehverdagen

Computationel tænkning (CT) er et af fagområderne i det nye fag teknologiforståelse; et område, som det godt kan være svært at få greb om. Men jo mere man læser om det og oversætter det til folkeskolen, jo mere får man øje på, hvad det kan bruges til i hverdagen. Det hører ikke kun til i det digitale domæne, men i den grad også i det analoge. Hvordan kommer vi alle ud til frikvarter, uden at det bliver kaos? Hvordan pakker man sin skoletaske, så man husker det hele? Det er også computationel tænkning. Efter at have læst bogen ”Computational Thinking” ser jeg CT overalt.

samfundslitteratur.dk/bog/computational-thinking

Hjemmeside
Levende community for matematiklærere

Den norske hjemmeside mattelist.no har rigtig mange gode opgaver, der er lige til at bruge i undervisningen. Særligt til problemløsning. Designet, lærervejledningen og brugervenligheden er i top.

Hvad der for alvor adskiller siden fra så mange andre, er det levende forum, der giver en god communityfølelse. Kan man leve med, at addition staves "addisjon", er her en kilde til mange timers undervisning og vidensdeling for matematiklærere.

mattelist.no

Bog
Grib medbestemmelsen

Jeg er for tiden meget inspireret af bogen ”Selvbestemmelsesteorien” af Ib Ravn. Man trives bedst, hvis man har indflydelse på det, man gør. Det gælder for eleverne, men i høj grad også for lærerne.

Hvis lærerne skal kunne støtte elevens autonomi og læring, skal de også opleve at kunne bestemme over egen undervisning. Skolen er i stigende grad topstyret, og det skal der ændres på. Men lærerne kan også gøre mere for at øge medbestemmelsen i deres egen hverdag. Rank ryggen, og grib initiativet.

Se Folkeskolens anmeldelse: