Debat

Forligets konsekvenser

Skoleforlig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerne har været præget af en voldsom aktivitet i de sidste 14 dage. Forligets konsekvenser for elevernes undervisning er blevet drøftet. Mange har valgt at informere politikere, medier, forældre og andre om forligets konsekvenser. Aktiviteterne fik en journalist til at konstatere, at foreningen har medlemmerne bag sig. Jeg mener, at det er mere præcist at sige, at det er medlemmerne, der har foreningen bag sig.

Lærerne udtrykker bekymring for, at skolen bliver nødt til at fokusere på de testresultater, der er en hjørnesten i kvalitetsrapporten, kommunen fremover skal udarbejde for den enkelte skole, og som skal kunne sammenlignes hen over landet. Naturligvis skal eleverne nå et højt fagligt niveau. Det bliver bare ikke resultatet, hvis undervisningen fremover bliver indsnævret til den lille del, der kan måles i testen. Tværtimod! Forliget er ganske enkelt udtryk for et andet skolesyn.

Det vil gøre det vanskeligere at gennemføre en god undervisning for eleverne. Men flere har også givet udtryk for, at forliget signalerer manglende respekt for lærernes professionalisme. I august måned advarede Howard Gardner mod denne konsekvens af central styring. Erfaringerne fra andre lande viser, at det ødelægger lærernes engagement, og konsekvensen har været, at flere lærere forlader den offentlige skole og i stedet bruger deres professionelle ambitioner i en privatskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg håber, at de seneste dages store engagement fortsætter, så vi i fællesskab skaber de bedste muligheder for Danmarks vigtigste samfundsinstitution: Folkeskolen.

Jeg kan i hvert fald love jer, at I har foreningen bag jer. DLF er konsekvent kommet med forslag til løsninger på folkeskolens udfordringer, som vel at mærke fastholder de uomtvistelige styrkesider, der er i det nuværende skolesyn. Vi har udarbejdet et kvalitetssystem, der fastholder lærernes og skoleledernes ansvar for hele skolens opgave, og som samtidig styrker og kvalificerer kommunernes tilsyn. Vi har foreslået en aftale, der i løbet af fem år skal halvere antallet af elever, der forlader skolen med for dårlige læsekompetencer. Vi tager afsæt i, hvordan vi kan styrke skolernes og lærernes muligheder for at løfte opgaven. Det er afgørende - og ikke centrale forskrifter og kontrolforanstaltninger.

Tak for jeres store indsats. Lad os håbe, at politikerne følger opfordringen til at gå i dialog med lærerne, så ændringerne gør det nemmere at lave en god undervisning og ikke det modsatte.

»Jeg håber, at de seneste dages store engagement fortsætter, så vi i fællesskab skaber de bedste muligheder for Danmarks vigtigste samfundsinstitution: Folkeskolen«