Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tidligere skoleleder Karl Brøcher vil i sin kommentar 'Kejserens nye forskning' ( Folkeskolen nummer fem) reducere den kompromitterende læseundersøgelse til 'pølsesnak'. Nu synes helt nye undersøgelser nemlig at vise, at førsteklasserne læser rimeligt, og det kan jo ikke passe, at børnene er blevet så meget bedre påét år.
For det første er der ingen tvivl om, at den store ståhej omkring læseundersøgelsen sidste år faktisk allerede har medført drastiske ændringer i indskolingens arbejde med læsning. For det andet har den famøse undersøgelse været kendt siden 1993, hvor den blev offentliggjort uden at tiltrække sig større opmærksomhed uden for dansklærerkredse. Og for det tredje fandt undersøgelsen faktisk sted i 1990-91, hvoraf følger, at de tredjeklasser, der har været genstand for undersøgelsen, gik i 1. klasse for otte år siden.
I øvrigt netop på den tid, da mange skoler måske lidt for ukritisk indførte samordnet indskoling, i nogen grad på bekostning af målrettet læseundervisning i 1. klasse.
Niels Christian Sauer
Karlebo