G�r skolen mere international

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du ønsker, at dine elever bliver klædt på til at begå sig i en ny tid præget af hurtig forandring og mere forskellighed, kan du gøre en forskel ved at arbejde med det internationale i klassen. Det styrker dine elevers evne til at kommunikere, til at sætte sig i andres sted, til at anvende it mere kreativt, til at indgå i nye grupper og til at handle mere selvstændigt, og så udvider det elevernes viden om verden og deres fremmedsprog.

På Cirius' nye hjemmeside, skoleniverden.dk, kan du se mere om de vigtige interkulturelle kompetencer. Her får lærere, skoleledere og forvaltninger inspiration og ideer til at gøre folkeskolen mere international.

Men hvordan kommer du i gang med det internationale på skolen - eller bare en flig af det? Skoleniverden.dk er 100 procent handlingsorienteret og kan give dig ideer til at komme i gang eller udvide det internationale arbejde på skolen. Uanset om du er skoleleder eller lærer, er der noget at hente.

Hvis det virkelig skal batte noget, er det nødvendigt, at også forvaltninger og skoleledelser prioriterer det internationale i skolepolitikken med målsætninger og konkrete handlinger. Derfor er der masser af inspiration for dem i afsnittet »Den internationale Skole«. Mange skoler har allerede taget skridtet fuldt ud og inddrager det internationale, og de har bidraget til hjemmesiden med deres erfaringer. Lærere og skoleledere kan få ideer til målsætninger, lærer- og lederudvikling, internationalt projekt- og venskabsskolesamarbejde, udvekslinger og muligheder for tilskud.

Jeg opfordrer alle lærere til at gå en tur i »Det internationale Klasseværelse«. Her får du praktiske og nemt realiserbare ideer til at gøre din undervisning mere international. Der er eksempler på og forslag til at inddrage det internationale i foreløbig seks fag, nemlig dansk, engelsk, geografi, historie/samfundsfag, naturfag og billedkunst. Mange af ideerne er fordelt på indskoling, mellemtrin og overbygning. I »Det internationale Klasseværelse« får du også inspiration til at inddrage it i undervisningen mere kreativt eller mulighed for at få en gæstelærer på besøg med tilskud. For det internationale handler ikke kun om at rejse ud - det rummer alt fra sprogundervisning og små projekter i en enkelt time i klassen til større skolesamarbejder, der inddrager lærere og elever fra flere skoler i Europa, og som strækker sig over flere år. Det kan også bestå i virtuelt samarbejde med skoler fra hele verden.

I »Den internationale Kommune« kan forvaltninger få ideer til at inddrage den internationale dimension, så det ad den vej kan brede sig til din skole. Der er eksempler på skolepolitiske målsætninger og til arbejdet med international medarbejderudvikling. Du kan finde information om kommuner, der er i gang, og få deres erfaringer. Der er henvisninger til udvalgte hjemmesider, mulighed for tilskud til studiebesøg, link til målrettede publikationer og gode råd - denne gang målrettet til børne- eller skoleforvaltninger og politikere.

Måske er det en idé at begynde med at tjekke, hvor international din skole egentlig er. Er skolen nybegynder eller allerede erfaren? Er der områder eller muligheder, skolen har overset? Ved at svare på nogle enkle spørgsmål får du et resultat og måske inspiration og flere ideer til, hvad din skole kan gøre.

Er du parat? God rejse på www.skoleniverden.dk

Lone Kaplan er international rådgiver i Cirius, der er en styrelse i Undervisningsministeriet.

Cirius arbejder for at styrke internationaliseringen af alle danske uddannelser