Anmeldelse

Vi undersøger KORT

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er forskellen på topografiske kort, fysiske kort og temakort? Og hvordan kan der undervises i den nødvendige kortlære på de yngste klassetrin i natur/teknik? Blandt meget andet finder du svarene i dette materiale - og de kan forstås og anvendes også uden linjefag i geografi.

Hæftet indgår i forlagets serie, der har som mål at introducere eleverne til grundlæggende, naturfaglige begreber og metoder. I den tilhørende lærerens idebog er der efter en kort, metodisk indledning til hele serien konkrete anvisninger på brug af hæftet, hvor temaer som korttegning, opmåling, målestoksforhold, længde- og breddegrader, verdenshjørner, signaturer og korttyper indgår. Her er til hvert opslag i elevbogen opstillet læringsmål, givet kort baggrundsviden til det faglige indhold samt ideer til samtale og aktiviteter.

Elevbogen er illustreret med fotos, skematiske tegninger og mange forskellige kort, og sammen med en klar tekst giver den en nem og vedkommende indføring i kortlæren. Alle opslag er forsynet med aktivitetsark til fri kopi fra lærerens idebog. På et enkelt kopiark er der et tilsyneladende fiktivt kort, der skal øve i at afsløre forskellige landskabsformer. Det består dog af et spejlvendt Østjylland og vil for nogle elever skabe forvirring, da der andre steder benyttes korrekte kort fra denne region.

De fleste kopiark kan med blyant og farvekridt løses på klassen. Men der henvises også til at benytte netbaserede kortmuligheder, der blandt andet kan føre helt ned til den enkelte elevs hus. Og der er heldigvis også en række anvisninger, der kræver praktisk arbejde i landskabet. Så husk ud over udfyldningsopgaver: Ud med eleverne.