Folkeskolens leder:

Kritisk sans på ferie

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medierne har igen udsat lærerne for et frontalangreb. Denne gang var det Politiken, der i torsdags, efter et par artikler om elevernes slendrian, mente, at nu var det lærernes tur. Avisen opfordrede læserne til at 'henvende sig med slendrian og udbredt fravær fra lærernes side'. Det gjorde nogle af læserne, og så var historien hjemme. Lærerne er alt for ofte syge, og så holder de fri uden for ferieperioderne.

Artiklen blev endda krydret med en undersøgelse fra Gentofte, som viste, at lærerne var væk mellem ti og 20 procent af undervisningstiden, dog med det forbehold at undersøgelsen var foretaget på et tidspunkt, hvor fraværet var større, fordi der var mange udflugter. Lærerne var altså sammen med nogle andre børn i nogle andre klasser. Der skulle kun et enkelt opkald fra www.folkeskolen.dk's journalist til for at nuancere artiklen ganske kraftigt. 99,5 procent af undervisningen gennemføres i Gentofte, og i virkeligheden er Gentofte-lærernes sygefravær mindre end den kommunale fraværsprocent både i Gentofte og på landsplan. Undersøgelsen viser også, at på de skoler, hvor lærerne arbejder i selvstyrende team, bliver det meste af fraværet dækket af de andre lærere i teamet. Med andre ord er Politikens kritiske sans sandsynligvis mere fraværende end lærerne i Gentofte. Selvfølgelig er der lærere, som ikke gør det godt nok, og det må der rettes op på, men lærerne er altså ikke værre end andre faggrupper. Der er mange, som læser Politiken, og derfor er det nu en sandhed i mange danskeres bevidsthed, at lærerne pjækker. Dermed har kritiske forældre endnu en grund til at holde øje med lærerne. Om det gør nogle lærere stressede og dermed mere sårbare over for sygdom, skal være usagt, men det er vigtigt, at den slags rygter bliver aflivet, inden de rodfæster sig i danskernes bevidsthed. Resultatet kan nemlig meget vel være, at debatten om folkeskolen får et forkert fokus. Pludselig kan lærerne gå fra at være en faggruppe, der går tidligt hjem og holder meget lange ferier, til at være en faggruppe, der slet ikke møder op på jobbet. Og hvorfor skulle en arbejdsgiver have lyst til at give sådan en faggruppe bedre arbejdsvilkår eller stoppe færre børn ind i klasserne. Så lad os rive hovedet af den avisand og diskutere skolernes virkelige problemer i stedet for.

Så lad os rive hovedet af den avisand og diskutere skolernes virkelige problemer i stedet for