Forældrene påvirker

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom det kun var hver femte forælder, der deltog i skolebestyrelsesvalget i 1998, så øver forældrene indflydelse i folkeskolen - det sker blot gennem mere uformelle kanaler.Folkeskolens brugerdemokrati indgår i bogen 'Hvad folket magter' af Jørgen Goul Andersen, Lars Torpe og Johannes Andersen. 77 procent af de adspurgte forældre har været i kontakt med deres barns lærere inden for det sidste år ud over de almindelige konsultationer, 38 procent har ligefrem haft kontakt med skolelederen, og 22 procent har været klasserepræsentanter. Og Jørgen Goul Andersen siger til Undervisningsministeriets Nyhedsbrev, at hvor der er en overvægt af højtuddannede i skolebestyrelsesarbejdet, så er det mere uformelle engagement i børnenes skolegang helt uafhængig af sociale skel.