Debat

Faglig modsætning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Margrethe Vestager har taget initiativ til en præcisering af skolefaget matematik og har på et pressemøde spurgt: 'Har folkeskolen en anden matematikforståelse end gymnasiet?' (Folkeskolen nummer 4).

Folkeskolens matematikundervisning varetages efterhånden i vid udstrækning af professionelle lærere, der kender den aksiomatiske matematik fra deres egen matematiske studentereksamen. Der er intet modsætningsforhold mellem denne del af folkeskolens matematiklærere og den gymnasiale opfattelse af matematik.

Derimod er der et fagligt modsætningsforhold til de kommunale PPR-kontorer (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), der administrerer de såkaldte læseprøver, netop fordi de benytter en talbehandling, der er i direkte modstrid med den aksiomatiske matematik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tilsyneladende er politikerne ikke blevet gjort opmærksom på, at der er noget galt med PPR-kontorernes talbehandling. Det er umuligt at være matematisk kompetent og samtidig tage PPR-tallene for gode varer.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte