Jeg vil hæge om den paragraf

Lysten til at lære, medansvaret og fællesskabet det er helt afgørende

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Marianne Jelved og De Radikale bakker et hundrede procent op om folkeskolens formålsparagraf.

»Jeg holder så meget af den. For lysten til at lære er helt afgørende for, at børnene og de unge får ballast til at bruge deres demokratiske selvbestemmelsesret til at forme deres liv. Og kendskabet til andre kulturer det er jo verdensborger-aspektet. Det er fantastisk vigtigt at kunne se de store sammenhænge«.

Hun nævner medansvar, åndsfrihed, ligeværd og demokrati. I et samfund med folkestyre er medansvar og medbestemmelse det tredje ben i en deltagelse i fællesskabet.

»Jeg vil hæge om den paragraf«.

»Folkeskolen er en opgave i samarbejde med forældrene. Alle skal have en fælles forståelse af, hvad meningen med folkeskolen er. Det er den fælles mening, der gør, at børnene forstår, at skolen ikke er en forlængelse af børneværelset. At de bliver klar over, at skolen er et fællesskab, hvor de har et ansvar«, siger Marianne Jelved.

Hvis De Radikale kunne bestemme suverænt, ville folkeskolen bestå af kompetente ledere både fagligt og menneskeligt. Lærerne ville være autentiske lærere, for det er dét, der bærer skolen.

»Lærerkvalifikationerne er så vigtige. At lærerne er dybt engagerede, bidt af deres fag og har en personlig integritet og etik«.

»Vi vil arbejde for et udviklingsprogram for folkeskolen, der strækker sig over ti år, og hvor det understreges, hvad kommunernes ansvar er, nemlig at sørge for at lærerne er uddannede i de fag, de underviser i for eksempel ved efteruddannelse og har de resurser, der er brug for. Og at skolerne får ansvar for at løse opgaverne. Det vil sige, at de skal udarbejde en plan for, hvordan de vil leve op til folkeskolens formål, og hvordan de vil dokumentere, at de gør det«.

»Det er for at komme med et kvalitativt forslag, der gør, at vi ikke skal diskutere nationale test fra 2. klasse og opefter som tidens løsen«.

De Radikale står uden for de seneste folkeskoleforlig, og Marianne Jelved siger, at det er meget trist.

»At jeg skulle stå dér, det er næsten ikke til at holde ud. Jeg er ked af det, men jeg har ikke fortrudt det«.

»Det er vigtigt, at i hvert fald nogle kan se, at der er forskel i politik. Hvis vi som politisk parti havde sagt okay til dét uanset at DLF gjorde det så havde vi nivelleret det skridt, der var taget. Vi havde gjort det mindre betydningsfuldt. Man skal passe utroligt meget på i politik, for det ene skridt tager det andet. Dengang lød det, at forliget ikke ville føre til flere obligatoriske test, men det gør det jo nu«, siger Marianne Jelved.