Den delte skole skal tilbage

og lærerne skal løbende evalueres

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk Folkeparti kom ind i Folketinget i 1998 og ind i forligskredsen omkring folkeskolen i 2002. Hvad vil det unge parti arbejde for skolepolitisk i den kommende tid?

»Jeg synes, vi skal arbejde for, at fagligheden bliver større i skolen, og at lærerne bliver mere fagligt kvalificerede. At der bliver fokuseret meget på faget dansk, både skriftligt og mundtligt. At disciplinen genoprettes, og at samarbejdet imellem skole og hjem bliver forbedret«, siger partileder Pia Kjærsgaard.

Hvis I havde 90 mandater og selv suverænt kunne bestemme, hvordan ville den danske folkeskole så se ud?

»Som jeg lige har beskrevet det. Jeg vil så gerne have, at der er større respekt imellem lærer og elev og forældre i og for sig også, sådan at forældrene forstår, at når de sender deres børn i skole, så skal de være velforberedte, de skal være motiverede, de skal have en basis med hjemmefra for at kunne suge undervisningen til sig«.

»Og så vil jeg gerne have, at lærernes opgave er at give børnene kundskaber. Samtidig med at de selvfølgelig også skal være gode pædagoger, forstået på den måde at har eleverne problemer, så mener jeg også, at lærerne har en opgave dér og skal lytte efter det og have god kontakt til eleverne«.

Dansk Folkeparti ønsker at dele eleverne efter 4. klasse i almen, boglig og en slags hjælpeklasse for de svageste elever.

»Der er for mange, der går tabt, hvis man ikke deler eleverne. Og det skyldes bestemt ikke, at elever, der ikke er så bogligt begavede som andre, er mindre værd, tværtimod, vil jeg sige«.

»Der kan yderligere intensiveres, hvis man deler børnene, sådan at alle får større udbytte af undervisningen, både de børn, som har en bedre mulighed for at tillære sig forskellige ting i skolen, og de børn, der ikke har så gode muligheder«.

Dansk Folkeparti vil også arbejde for en begrænsning af lærernes metodefrihed og for, at lærerne løbende skal evalueres.