Folkeskolens leder:

Læs og bliv glad

Har du lyst til at møde en flok lærere, som er stærkt engagerede i deres fag og deres undervisning? Har du lyst til at smile og komme i tanke om, hvorfor du blev lærer? Så er det dette særnummer, du skal læse. Redaktionen byder dig velkommen til Folkeskolens faglige netværk og hylder fagligheden ved at tale med lærere inden for stort set alle folkeskolens fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man bliver glad i låget af at møde dem.

Mange af de lærere, du skal møde, har taget hul på de ændringer i fagene, som skal træde i kraft efter sommerferien. Der er en engelsklærer, som underviser en flok krudtugler i 1. klasse og har tilpasset sin engelskundervisning til elever, som hverken kan læse eller sidde stille.

Tysklæreren fortæller, hvorfor det er en fordel at tage fat på tysk allerede i 5. klasse - inden puberteten får eleverne til at vride sig og føle sig til grin foran kammeraterne. Der er også en sløjdlærer, som forklarer, hvad moderne sløjd bidrager med:

»Hvis jeg må bruge nogle lidt forslidte ord, så handler det om at skabe det hele menneske, give selvværd og kompetencer, som man virkelig kan bruge«.

45 minutters bevægelse hver dag er en gave til dem, som elsker at bevæge sig. Men i hver klasse sidder 2,4 børn, for hvem det bliver en skærsild at skulle bruge kroppen så meget. En idrætslærer har gennemført et intensivt forløb med en flok små elever, hvilket har ført til, at de nu deltager i spil og lege i frikvarteret.

Du kan også møde lærere, som diskuterer, hvordan de arbejder med elevernes egne mobiltelefoner, tablets og pc'er i dansk. »Bring your own device«-strategien har fordele og ulemper. Er det den rigtige vej? Døm selv.

Matematiklærere er i gang med at afprøve en ny type coaching og feedback i forbindelse med undervisningsforløb i 6. og 7. klasse. En musiklærer samarbejder med den lokale musikskole. Og der er elever, som lærer engelsk, mens de bager »pandecakes« i hjemkundskab, og elever, som samarbejder om projekter med det lokale spildevandscenter i naturfagene.

Folkeskolens netværk vinder mediepris

Et stort demokratiundervisningsforløb kan snart tages i brug i samfundsfag, mens en lærer i kristendomskundskab ærgrer sig over, at faget ikke ændrer navn til religion.

Folkeskolens 14 faglige netværk finder du på folkeskolen.dk. Samfundsfag og historie deler netværk. Tysk og fransk har også fælles adresse. Der er artikler, blogindlæg og anmeldelser, som er målrettet hvert fag. Redaktionen står for netværkene sammen med faglige foreninger, ildsjæle og anmeldere. Der er knap 100 bloggere, og redaktionen skriver nyheder om faget. Og så er der først og fremmest helt almindelige lærere, der har lyst til at dele viden med ligesindede - eller bare kigge med.

Nogle af netværkene har været i gang i halvandet år. Nu kommer resten med. Netværkene har vist sig at være en guldgrube af inspiration og debat med de øvrige 130.000 mennesker, som hver måned bruger folkeskolen.dk

Læs, prøv og bliv glad! Du fortjener det.