Uskolet

Mange børn og unge har svært ved at snakke om Uge Sex

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange børn og unge finder det pinligt og akavet at tale om undervisningskampagner. Undersøgelser i forbindelse med den aktuelle Uge Sex viser, at de unge føler sig usikre, og den usikkerhed kan spores tilbage til den kolossale mængde af gratis kampagnemateriale, som i dag ligger tilgængeligt på nettet. Problemet er, at de unge får et forvrænget billede af virkeligheden, advarer eksperter, og som eksempel fremdrages fagbladet Folkeskolens omtale af Uge Sex: »Det er imponerende at se«, skrev anmelderen om kampagnen, »hvordan Uge Sex-materialerne år for år hele tiden bliver flottere og bedre«.

Men vi bør lære de unge, at der skal være plads til forskellighed blandt undervisningskampagner, kommenterer en ekspert. »Vi lever i en tid, hvor alle kampagner skal være perfekte, og de unge tror, at undervisningsmaterialer skal se ud på en særlig måde for at få succes«, lyder kritikken. »Det gælder kampagner om for eksempel menneskerettigheder, sundhed og madspild. Men faktisk også om sex og kærlighed«.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.