Debat

Oprør mod pænheden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med få undtagelser blev anonyme ansigter igen valgt til hovedstyrelsen, parate til at gå i skjul bag centralt vedtagne indsatsområder på det pædagogiske felt og søge at undgå konfrontation og dermed tage ansvar for et fejlslagent fagligt indhold. Hvis det hele altså fortsætter, som om intet er hændt - og intet er tilsyneladende hændt, eftersom den gamle politiske ledelse og formand blev genvalgt. Skulle et par oprørere have forvildet sig ind i det sammenspiste politiske miljø, vil de hurtigt enten få tilbudt et magert ben til at lukke kæben omkring, eller også marginaliseres de og skubbes ud i kulissen under rubrikken kværulanter, som systemet tåler, men ikke behøver at forholde sig til.

Der er derfor grund til at appellere til folk ude i marken, underviserne med de daglige problemer helt inde på livet. Skulle der i hovedstyrelsen vise sig et nok så spædt oprør mod den førte linje, så kan kun den kompakte faligt-pædagogiske linje, som Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening i forening er enige om, ændres, hvis medlemmer gør opmærksom på i skrift og tale, at der er flere, der gerne vil tage ansvaret for, at folkeskolen står for kvalitativ undervisning - med tryk på undervisning - og at alle de mange nye områder, der forstyrrer denne indsats, nedtones.

Det faglige, daglige liv på skolen kan ingen være uenige om er nødvendigt, men hvis underviserne bøjer sig for, at enhver anden aktivitet uden videre anses for lige så nødvendig, ender historien i en vis frustration for en del lærere, der endnu ikke har lært at opgive pænheden og derfor undlader at sige fra. Det kunne være mit fromme ønske, at 2000-læreren vælger et andet indsatsområde end pænhed og erstatter den med parathed til at handle sammen med hovedstyrelsesmedlemmer, der mener, at folkeskolens drivkraft er fagligheden tilsat et vist antal andre aktiviteter, hvis værdi skal måles i forhold til, hvad de erstatter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Torben Thomsen

Aars