Debat

Misvisende betegnelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til Torben Thomsen (Folkeskolen nummer 1-2): Essensen af artiklen er, at betegnelsen specialundervisning er misvisende, når det i løbet af et skoleforløb er fra 25 op til 50 procent, der får denne undervisning, og når undersøgelser i øvrigt viser, at det, der kendetegner størstedelen af specialundervisningen, er, at det 'blot' er undervisning på mindre hold og i lavere tempo. Sidstnævnte bør kunne rummes inden for den almindelige undervisningsdifferentierings rammer. Begrebet specialundervisning bør derimod dække undervisning, der er kvalitativt forskellig fra almindelig undervisning. Der lægges i denne forbindelse ikke op til, at der skal spares ressourcer.

Niels Egelund

professor ved

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Danmarks Lærerhøjskole

Redaktionen betragter hermed debatten mellem Torben Thomsen og Niels Egelund for afsluttet

Powered by Labrador CMS