Debat

Misvisende betegnelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til Torben Thomsen (Folkeskolen nummer 1-2): Essensen af artiklen er, at betegnelsen specialundervisning er misvisende, når det i løbet af et skoleforløb er fra 25 op til 50 procent, der får denne undervisning, og når undersøgelser i øvrigt viser, at det, der kendetegner størstedelen af specialundervisningen, er, at det 'blot' er undervisning på mindre hold og i lavere tempo. Sidstnævnte bør kunne rummes inden for den almindelige undervisningsdifferentierings rammer. Begrebet specialundervisning bør derimod dække undervisning, der er kvalitativt forskellig fra almindelig undervisning. Der lægges i denne forbindelse ikke op til, at der skal spares ressourcer.

Niels Egelund

professor ved

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Danmarks Lærerhøjskole

Redaktionen betragter hermed debatten mellem Torben Thomsen og Niels Egelund for afsluttet