Debat

Klap hesten

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Oven på en energikrævende arbejdsuge i selskab med en masse herlige unger og enkelte knap så charmerende er det rart at koble af og 'oplade batterierne' på ny ved at læse sit fagblad. Måske står der i dette nummer en masse artikler om, hvordan Danmarks Lærerforening kæmper for ordentlige og anstændige forhold for sine medlemmer. Eller måske kommer vores formand Anni Herfort med en god forklaring på, hvordan det kan være, at et utal af kommuner med deres høvding Anker Boye i spidsen tolker aftaleteksten i overenskomsten vidt forskelligt: Er folkeskolen virkelig fremtidssikret? Hvordan er sammenhængen mellem skåltalernes gyldne løfter og den skinbarlige virkelighed med stramme budgetter, hvor økonomien sætter snævre grænser for udfoldelsesmulighederne?

I Folkeskolen nummer 50-52/1999 faldt mit blik på en flot opsat artikel med den interessevækkende overskrift 'Visioner for fremtiden'. Artiklen omhandlede et symposium, hvor DLF havde sat fokus på 'Folkeskolen i det 21. århundrede'. Et hav af prominente skolefolk anført af undervisningsminister Margrethe Vestager fik utvivlsomt udvekslet mange 'rigtige' synspunkter den pågældende fredag i december, hvor 'alle havde pænt tøj på', som journalist John Villy Olsen så rammende udtrykker det.

Hvor var de helt almindelige lærere iført lidt nusset tøj (på grund af små fedtede børnefingre)? Og hvor var den udbrændte lærer tæt ved pensionsalderen?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvor var den unge nyuddannede lærer med 25 ugentlige skematimer? Hende, der måske er ramt af et lammende realitetschok efter at have forladt seminariets trygge rammer. Der stod måske ikke så meget om samspilsramte Belinda i 1.a eller næsvise Jimmy fra 7.b i de teoretiske lærebøger.

Hvor var den erfarne overlærer, der måske kunne give praktiske eksempler fra hverdagen på, hvad der kan lade sig gøre ude i den virkelige verden, hvor mangel på efteruddannelse inden for eksempelvis IT-området, nedslidt undervisningsmateriale, kritisabelt indeklima, lokalemæssige begrænsninger udgør de vilkår, man tilbyder den udskældte lærerstand?

Hvor var den ildsjæl, som er ved at miste gejsten? Hende, der måske grundlæggende er enig med Anni Herfort, som i DLF's jubilæumshæfte så flot proklamerer: 'At stå stille i dag er at gå baglæns'. Med andre ord: Udvikling, udvikling og atter udvikling! Er der slet ingen, der bare overvejer at klappe hesten?

Hvor mange af konferencedeltagerne, der til daglig har deres gang på de bonede gulve, har set et klasselokale indefra de seneste år? Og i givet fald ikke bare som 'fluen på væggen' i den uforpligtende rolle som observatør af fænomenet 'undervisning i praksis blandt sprællevende børn af kød og blod'. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at folkeskolens fremtid ligger disse velmenende folk meget på sinde. Måske oven i købet så meget, at der var nogen, der havde lyst til at give en hånd med?

Nå, ikke. Det tænkte jeg nok!

Steen Hessner

Melby Skole

Forkortet af redaktionen

Powered by Labrador CMS