Debat

Oprør mod skolereformen – nu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har opsagt min lærerstilling. En af grundene er Christine Antorinis parodi af en skolereform og den komiske målsætning: »Nu skal alle børn blive så dygtige som muligt«. Har lærerne hidtil gjort børnene så dumme som muligt?

Lærer forlader folkeskolen på grund af reformen

Ingen aner, hvad for eksempel »understøttende undervisning« er, og skolelederne har ladet sig tage som gidsler i reformiveren og beder nu lærerne definere begrebet! Det tillader man sig, efter at KL i forårets konflikt tromlede hen over lærerne. Engang var skoleledelse karakteriseret ved tillid. Nu skal en leder gå og sige: »læringsorienteret undervisning, evalueringskultur, LP-model …« for at pleje karriereplanen og passe ind i kommunens vildtvoksende New Public Management-regime. Jørgens og Lises og Hassans evner og kompetencer tæller ikke i politikeres visionsløse forestilling om effektivitet og målbarhed. I den for længst glemte Salamanca-erklæring (1994) forpligtede Danmark sig til at arbejde for, at: »Børnecentrerede skoler er … træningscentre for et menneskecentreret samfund, der respekterer alle menneskers særlige karakteristika og værdighed« (stykke 4). Vi må gøre oprør til kommunalvalget og sigte mod et samfund, hvor alle, med Axel Honneths ord, »har en chance for i kraft af sine egne præstationer og evner at se sig selv som værdifuld for samfundet« (Axel Honneth, tysk professor og filosof, redaktionen). Alle I, som bliver og tager kampen i folkeskolen, fortjener den allerstørste anerkendelse og respekt!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler