Flere fag bør sætte sund mad på dagsordenen
Lærerne bør inddrage mademner i undervisningen i en række fag. Det foreslår fødevarestyrelsen i forbindelse med sin indsats for at udbrede bedre spisevaner blandt skoleelever.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Forandring af madvaner og udbredelse af sunde måltider kræver arbejde og engagement fra alle", siger ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen, Tove Vestergaard."Lærerne kan bidrage ved at inddrage emnet sunde fødevarer i deres undervisning."
Hun mener, at det kan skærpe skolers sundhedsprofil, hvis madordningen inddrages i undervisningen, så det enkelte barn bliver bevidst om madens betydning for velvære.
"Skolen har en dannelsesmæssig forpligtelse. Den kan lærerne være med til at leve op til ved at tage emner om mad op i klasserne. Jeg er ikke i tvivl om, at det kan gøre eleverne mere bevidste om deres eget forhold til mad", siger den ernæringsfaglige medarbejder.
Flere eksempler
I Fødevarestyrelsens skolemadsmappe "Sund Skolemad - med smag, smil og samvær" nævnes der en række eksempler på, hvordan mave og hoved kan blive forenet i timerne.
I matematik kan madopskrifter laves om til andre portionsstørrelser. Opskrifter kan bruges til energiberegning, som kan sundhedsvurderes ud fra næringsanbefalingerne til skolemad.
I sprogundervisning kan menukortet oversættes til engelsk, tysk eller fransk. I natur og teknik kan eleverne kigge fødevaredeklarationer efter i sømmene, og processen fra mark til køledisk kan følges.
I samfundsfag kan der sættes fokus på madkulturer, bordskikke og skolens egne spisefaciliteter.
"Undervisningsforløbene i mappen er indhentet fra skoler, som Fødevarestyrelsen har samarbejdet med og det gennemgående indtryk er, at de har stor succes med at inddrage eleverne i skolemadsordningen. Det gælder både praktiske gøremål som at tilberede, uddele eller sælge mad og inddragelse af madordningen i undervisningen", siger Tove Vestergaard.