Knuder og knaster

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Håndarbejdslærerforening og Danmarks Sløjdlærerforening har skabt projektet »Håndarbejde i nye dimensioner - knuder og knaster«. Formand for håndarbejdslærerne Hanni Eskildsen siger om projektet:

»Eleverne får nogle oplæg, som er forskellige, da det er den enkelte lærer, der skal bruge den her ramme og forme sine opgaver ud fra. Vi vil forsøge at vise, hvordan de to fag kan arbejde sammen. Eleverne skal have øjnene op for, at de forskellige materialer ikke kun kan bruges på én måde. De skal opdage, hvilke håndværksmæssige ting de skal kunne i en skabelsesproces. Tænke alsidigt, kreativt og problemløsende«.

Hvorfor er det vigtigt?

»Fordi det støtter eleverne i at bruge den teoretiske side til noget praktisk. Det er svært for mange elever. Derfor er det virkelig vigtigt, at de bliver sat i en situation, hvor de får en idé og kan forestille sig, hvordan det skal være, for herefter at finde ud af hvad de så rent faktisk skal kunne for at fremstille den ting. Alle børn vokser ved at lave et stykke praktisk arbejde, som de bagefter stolt kan vise frem og sige 'Se her, det kan jeg!'«

Hvor kan eleverne vise deres produktioner frem?

»På www.haandarbejdeiskolen.dk er der en liste over alle de steder, hvor der vil være udstillinger. Her er det også muligt at tilmelde sig projektet«.

cde@dlf.org