Anmeldelse:

Lækre opskrifter til engelsklæreren

En opslagsbog, som kan give engelsklæreren energi til ’at undervise med overskud’ lyder lovende. Håndholdt, didaktisk inspiration får navnlig engelsklæreren på de gymnasiale uddannelser i denne bog. Folkeskolelæreren skal nok lige bruge et minut eller to på at tilpasse øvelserne, også til de ældste elever.

Publiceret

Fakta:

Titel: Engelsklærerens øvelsesbog -66 opskrifter til en varieret undervisning

Forfatter: Eva Pors

Pris: 179 ekskl. moms

Sider: 127

Forlag: Columbus

'Engelsklærerens øvelsesbog' er en opslagsbog, som rummer rigtig mange idéer. Den er inddelt i syv overordnede kapitler med forskellige faglige fokusområder: fluency, ordforråd, grammatik, tekst og tema, værklæsning, skriftlighed samt feedback og evaluering. Opskrifterne i de forskellige kapitler er skåret over samme læst: Formål, forberedelse (elevens og lærerens), øvelsen, variation og videre arbejde.

Afsættet i øvelserne er det kommunikative, funktionelle sprogsyn, og det lever bogen i det store hele op til, også selvom øvelserne til fagets områder er delt ind i kapitler med fokus på det ene eller det andet faglige felt. Øvelserne er tænkt ind i en funktionel sammenhæng og ind i sammenhæng på tværs af kompetenceområder med forskellig vægtning. Til mange af øvelserne er der arbejdsark, som kan findes på forlagets hjemmeside Det letter naturligvis lærerens forberedelsesarbejde og er en supplerende, rammesættende faktor for den travle engelsklærer.

Et vigtigt aspekt er, at eleverne skal være aktive i og med sproget, og de skal opleve variation i de didaktiske rammer og dermed muligheder, de bliver tilbudt til at arbejde med faget. Tydelig struktur og rammesætning viser forfatteren. She walks the talk. Hun kan sit gymnasiefag og minder læseren om flere forskellige modeller til arbejdet med faget, for eksempel Laswells kommunikationsmodel.

Der kan være lidt forvirring omkring målgruppen. På bagsideteksten står der, at bogen kan bruges i udskolingen i grundskolen og på de gymnasiale uddannelser. I forordet nævner forfatteren alene lærere fra de gymnasiale uddannelser. Opskrifterne er klart til engelsk på de gymnasiale uddannelser, og nogle kan bruges enten direkte, i omskrevet form eller i uddrag i grundskolen. Især er der muligheder i kapitlerne ’Tekst og tema’ og ’Værklæsning’.

Nogle af forslagene til øvelser rummer en rigtig aktuel tænkning, for eksempel i forhold til integration af sociale medier, som helt sikkert er meget nærværende for eleverne på de gymnasiale uddannelser og i et eller andet omfang også for grundskolens ældste elever. Især er det interessant, når eleverne i øvelsen ’So-Me summaries’ kommer til at forholde sig til den magt, der kan ligge i valg af medie og teksten, som følger et re-post og de hashtags og tags, de bruger.

I kapitlet 'Ordforråd' bruger forfatteren vendingen ’glosetræning’. I grundskoleregi er der mest fokus på chunks, men en øvelse som ’Kerneord i før-læsning’ i forhold til at arbejde med elevernes forforståelse og aktivering af elevernes faglige ressourcer i ’før-fasen’ vil helt sikkert give mening på både grundskole- og gymnasieniveau. En anden øvelse, ’Fem skarpe til ordforrådet’, hvor fokus er på elevernes ordforråd inden for givne temaer eller felter, kan være en relevant del af en opsamling eller løbende status.

Efterhånden som læreren kommer til at kende de mange opskrifter, vil denne sikkert udvælge sig nogle favoritter. Jeg har allerede mine ’darlings’, for eksempel i forhold til ’Tekst og tema’: ’What I know, what I think I know, what I don’t know’ og ’Personkarakteristikker på 5 måder’, hvor eleverne skal lave falske SoMe-profiler, Mix-tape med sange til karakteren eller valg af accessoires til denne. Sådan en opgave kan føre en masse kreativitet og samtaler med sig, når eleverne skal forklare og argumentere med afsæt i kilden, hvor hovedpersonen optræder. ’Tracing Titles’ i forhold til ’værklæsning’, hvor der er fokus på at aktivere elevernes forforståelse, er bestemt også en idé både til grundskoles ældste klasser og gymnasiale uddannelser.

I det hele taget vil mange af idéerne kunne krydre engelskundervisningen, så man opdager eller bliver mindet om de mange variationsmuligheder, der er i arbejdet med fagets forskellige områder og dertil får en didaktisk struktur til det. Bogen kan bruges af såvel den nye som den rutinerede lærer, hvor det for grundskolelæreren lige vil kræve, at man forholder sig til de nødvendige valg og omskrivninger af øvelserne, som skal til.