Anmeldelse

Projektklar?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så kom endelig bogen, som tager fat på projektopgaven, dér hvor det hele nok skal begynde. Det er en velskrevet elevbog med en god systematik: Symboler for arbejdsmetoder og opgaveformer. Fine leksikonafsnit. Sproget er målgruppeegnet, hvilket er flot, da der tales om pædagogik.

I fire kapitler gennemgås det at udarbejde problemformuleringer, at søge information (her er der et fint bibliotekskursus), at tage notater og at producere en opgave, der rammer rigtigt i forhold til indhold, sprog, medie og målgruppe.

Da det er en danskfaglig bog for begyndere i projektopgaven, koncentrerer den sig om det, eleverne skal udvikle i dansk for at blive projektklare, og det er de bestemt efter at have brugt bogen.

Femte kapitel handler om målsætning og evaluering, og her løber det af med forfatterne. Det bliver en oplæring i at opstille og nummerere sine delmål. Det er vi nogen, der har det svært med. Hvor blev spontaniteten og kreativiteten af? Til slut er der et fint afsnit, der repeterer de første fire kapitler.

Der mangler dog en lærerinstruktion. Læreren er vigtig i arbejdet, men han lades i stikken af bogen, og det er faktisk synd.