Anmeldelse

Dansk - Tid til stavning

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn staver systematisk - rigtigt eller forkert i forhold til retskrivningsordbogen, men meget sjældent tilfældigt. 'Dansk - Tid til stavning' bygger på den antagelse, at der ligger både logik og konsekvens bag elevernes stavning. Bøgerne er tilrettelagt ud fra en trinvis stavepædagogik, som hjælper eleverne til at opdage principperne bag de ikke altid konsekvente regler for stavning. Tidligere er der i serien udkommet bøger til 3.-4. klasse. De nye bøger henvender sig 4.-5. klasse og indfører eleverne i det morfologiske princip, dette at ord og endelser staves på samme måde i forskellige forbindelser, selv om udtalen kan være meget forskellig.

Stavning kræver øvelse og indsigt i en ikke altid klar blanding. 'Tid til stavning' tilbyder begge dele. Der er mange øvelser i at træne staveregler, og der er opgaver, hvor eleverne sammen to og to skal prøve at finde reglerne. De to hæfter er tilrettelagt for hver sin elevgruppe. Det ene med mest vægt påøvelse, det andet appellerer i opgaverne mere til, at eleverne reflekterer. Forfatterne vil gerne differentiere og vil gerne aktivere eleverne i andet end bevidstløs træning.

Der er en klar progression og konsekvens i hæfterne. Øvelserne tager ofte udgangspunkt i små sjove tekster og opgaver, der appellerer til leg og kreativitet. Men det er langt fra et 'gør det selv'-materiale. Det stiller krav til lærerens viden om fonetik og grammatik og til, at der arbejdes med at lære grammatiske begreber. Lærervejledningen giver gode definitioner og forklaringer, som dog kan virke noget indforstået. Man savner henvisninger til faglitteratur om emnet.