Anmeldelse

Mellem os
Mellem os

Det blev ikke i familien

Intet skønmaleri i novellesamling, der kredser om de unges liv i familiens klemme.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ikke ret meget, der bare bliver i familien, i den nye novellesamling "Mellem os". Udgivelsen leverer et uforskønnet og ucensureret blik ind i den moderne families kampplads – uanset om kampen udspiller sig som en umulig kærlighed mellem to drenge i en plejefamilie, i det indre hos pigen, der har forladt sin indvandrerfamilie, eller midt i den kun overfladisk harmoniske skilsmisse. Historierne fortæller med fintfølende sans, hvordan det er for unge, der sidder i familiens uundgåelige klemme. Hvad enten det nu er, fordi de voksne roder rundt i deres eget liv, eller de ikke kan håndtere, når den unge ikke passer ind i det gængse familiemønster.

Fakta:

Titel: Mellem os

Forfatter: Sebastian Bune, Sarah Engell, Stine Haynes, Thomas Korsgaard, Tomas Lagermand Lundme, Laura Ringo, Glenn Ringtved;Jesper Wung-Sung, Kim Fupz Aakeson, Kristina Aamand

Pris: 225

Sider: 180

Forlag: Carlsen

Novellegenren er perfekt til denne form for historier: Vi springer lige ind i et univers, hvor forhistorier og eftervirkninger af begivenhederne ikke spiller nogen rolle. Novellerne sætter forstørrelsesglasset ned over familiens stærke og svage kernekræfter i nuet og viser, hvordan de påvirker de unges liv. En del af historierne udspiller sig i familieformer, som kun en brøkdel af eleverne i skolen vil kende fra deres eget liv. Men de kan alligevel fungere som gode afsæt for samtaler og tanker om familier, fordi forstørrelsesglasset fremhæver sigende familiemønstre og genkendelige dynamikker.

Det er både veltrænede og nye prægnante stemmer, som kommer til orde; velrenommerede navne som Fupz Aakeson, Jesper Wung-Sung og Glenn Ringtved står ved siden af yngre forfattere som Sarah Engell og Thomas Korsgaard. I de bedste af novellerne slår problemernes dønninger helt ind i sproget. Som i Engells ”Silvan”, hvor fortælleren som svar på forældrenes skingre harmonibestræbelser registrerer, at ”sprog ikke er ligesom matematik. To minusord giver ikke plus. Ikke engang i dårligt rimede rim”. Læseren mærker den gradvise erodering af familien i skilsmissedagene og føler sammenbruddet, som den unge hovedperson oplever det. Andre af historierne lever primært af deres tematiske kerne uden for alvor rent æstetisk at fange uroen.

Vi ved det egentlig godt, men vi trænger måske til at blive mindet om det: Familien er på en og samme tid en energikerne i vores liv og en konfliktgenerator af rang, og vi er alle fælles om at have familie. Familie kan derfor give stof til gode samtaler om grænser, værdier, identitet og meget andet. I den samtale kan det på samme tid nøgterne og indfølende greb i "Mellem os" fungere som et solidt springbræt ind i familiens vanskelige minefelt.

Powered by Labrador CMS