Anmeldelse

Yasamin

Kærlighed og kulturforskelle

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er en miniroman om de problemer, der er i mødet mellem unge med forskellige kulturbaggrunde. Genren miniroman dækker over en romantype, hvor der er forskellige fiktive indslag med et kontroversielt emne, der efterfølgende kan diskuteres med eleverne. Emnerne er meget forenklet fremstillet, hvilket sikkert er bevidst fra forfatterens side for at fremme en diskussion om lige netop det tema, der beskrives. Det er dog min erfaring, at man skal passe på ikke at gøre verden alt for sort/hvid - for er den det?

Emnerne centrerer sig alle om hovedtemaet kærlighed og kulturforskelle. Den danske dreng, som forelsker sig i den muslimske pige Yasamin. Hendes bror, der vogter søsterens dyd. De letpåklædte danske piger, der frister voksne mænd. De traditionelle kønsrollemønstre i muslimske familier, som bevirker, at danske forældre ikke ønsker, at deres døtre "hænger ud" med muslimske drenge. Bogen spænder således vidt og er let at læse. Bogens læsbarhed vil virke fremmende i forhold til tosprogede elever, som gerne vil læse om realistiske problemer, der relaterer sig til deres hverdag. Til dette formål er bogen god. Bogen er kronologisk bygget op med klare datoer og klokkeslæt for begivenhederne. Det medfører, at den er let at overskue for den i forvejen usikre læser og rigtig irriterende for gode læsere.

Bogens målgruppe, som er modtageklasser, unge på sprogskoler og almindelige klasser med mange tosprogede elever, er ramt lige i øjet, og her falder den afgjort på et tørt sted. Det er ofte svært at finde egnet ungdomsrelateret litteratur i en passende let sværhedsgrad til de elever.

Endelig skal det også fremhæves, at bogen har opgaver og diskussionsoplæg, der relaterer sig til de fiktive afsnit i bogen. Disse opgaver er gode og fremmer afgjort elevernes muligheder for at diskutere de problemer, der er blandt unge i forhold til kærlighed og kulturforskelle.

Sidst i bogen er der didaktiserende afsnit, så den ikke-danske læser bliver gjort opmærksom på, hvordan danskere forholder sig til nogle meget centrale debatpunkter i mødet mellem kulturer. Det er således forbudt at slå børn, tvangsægteskaber er ikke en dansk tradition, kvinders ret til at bestemme over deres egen krop og kultur og tørklæder er bare nogle af emnerne.

Brug bogen, men brug den endelig, så fokus er på opgaver og diskussionerne - det er her, bogen har sin styrke.