Anmeldelse

Dialog og differentiering i skriveundervisningen

"Kill your darlings og få kyllegus"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Goddag, mand, økseskaft? Nej, sådan kan man ikke sige om denne bog. Den består af tre artikler, som handler om at sætte børn i gang med at skrive. Der er mange inspirerende forslag og et gennemgående tema om dialogen i skriveprocessen. Men alligevel er den meget løst sammenknyttet. Der mangler en fælles begrebsramme og en klar sammenhæng, som knytter de tre afsnit sammen.

I første afsnit giver Lis Pøhler en letlæst, underholdende og jordnær beskrivelse af progressionen i skriftsprogsudviklingen på begyndertrinnet. Der fokuseres på sagtekster. Det betones, at indholdet er det vigtigste, hvilket skurrer i en danskmands ører. Indhold og udtryk må lige fra starten hænge sammen, og skønlitterære tekster spiller ikke nogen central rolle i afsnittet.

Midterafsnittet handler om lærerrespons i en dialogbog og om skrivekonferencer. Også i dette afsnit er der mange inspirerende og kompetente idéer, men undertiden synes jeg, at læreren i sin iver for at fremme elevernes kreativitet er for ukritisk og ikke i tilstrækkelig grad får eleverne til at forholde sig til forskellige genrers krav.

Sally Altschuler fortæller om sit arbejde med at sætte børn og unge i gang med at skrive. Han fungerer som en inspirerende, medskrivende, medrivende og kommenterende konsulent, der i høj grad inddrager it i sit eget og elevernes arbejde, og beskriver et fremragende inspirationsarbejde.

Alt i alt en spændende inspirationsbog, som er lige til at bruge for den praktiserende dansklærer.