Litteratur for barn og unge 2008

Litteratur for barn og unge 2008

Det norske barnebokinstitutt udgiver en fortræffelig årbog med masser af stof, som også kan læses af danske lærere, der vil følge med i udviklingen inden for børnelitteraturen. Ud over artiklerne får vi en oversigt over ny forskningslitteratur og oversigter over prisvindere og andet nyttigt.

Her er ikke plads til at nævne alle. Blot til at konstatere, at den antiautoritære og grænseoverskridende børnelitteratur er et populært objekt blandt børnebogsforskere. Pippis arvtagere er efterspurgte!

Svein Slettan foretager en interessant analyse af henholdsvis nordmanden Ingvar Ambjørnsens og svenskeren Mats Wahls krimier for unge. Her finder han, at ligesom blandt de "voksne" forbilleder hos Dashiel Hammett og Raymond Chandler så kan den unge detektiv komme i tvivl om, hvorvidt det altid er den, der faktisk udfører den kriminelle handling, der bærer hele skylden. Der påvises også en tendens til at tegne hovedpersonerne som antihelte, der ændrer holdning, mens opklaringen står på, og dermed giver krimien karakter af udviklingsroman.

Stian Hole får god plads, og med rette, for han er en af Nordens mest spændende billedbogsillustratorer og -forfattere (han laver det hele selv inklusive tilrettelæggelsen af hele bogen). Selv fortæller han om sit arbejde med bogen "Garmanns sommer", og Monica G. Mitchell skriver om samspillet mellem tekst og billede i nogle af hans bøger. Lad os håbe, at et forlag snart besinder sig til at få udsendt den anden Garmann-bog i Danmark.