Anmeldelse

Giv slip, Danny

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Giv slip, Danny" handler om en dreng, der ikke er særlig populær i sin klasse. På en tur til København i begyndelsen af romanen er han med i en fjollet leg på S-togsperronen. Det resulterer i, at Danny falder ud foran toget og bliver dræbt.

Eleverne i klassen er forfærdede, men efter kort tid oplever Sine, at hun bliver hjemsøgt af Danny. Sine er en underlig indadvendt type i klassen. Netop denne uhyggelige oplevelse gør, at hun kommer i kontakt med Simon - en mere populær elev i klassen. Han hjemsøges også af Danny. Det er, som om Danny ikke vil acceptere, at han er død. Hele mysteriet udløses på en overraskende måde ved en halloween-fest.

Romanen henvender sig til elever i 5.-6. klasse. Den er kendetegnet ved, at den vil det hele. Den vil skildre Sines umulige forældre, Simons "putte-nutte-agtige" mor og Dannys dårlige hjemlige forhold. Dannys far foreslår sågar, at eleverne i klassen kan "dele" tingene på den døde drengs værelse. Den bedste personskildring er ubetinget Simon.

Sine og Danny samt alle de andre elever kan let fremstå som skabeloner. De reelle læsere af romanen vil sandsynligvis være mere optaget af selve plottet. Og det er fint.

Romanen er desuden en spøgelseshistorie, og der er et spirende kærlighedsforhold, så romanen spænder vidt.

Eleverne skal kunne benytte forskellige læseformer, når de læser romanen - der optræder dagbogsnotater, og forfatteren har også valgt at benytte forskellige skriftstørrelser og -former. Disse valg og den store brug af replikker i teksten er givetvis et bevidst valg fra forfatterens side for at gøre teksten mere levende og indbydende. Min vurdering er, at netop de forhold gør, at læseren og navnlig den svage læser skal stoppe op mange gange for at finde hovedlinjerne i teksten. Hvem siger hvad til hvem og hvornår? Hvad betyder det, at det er skrevet med en anden skrift?

Romanen kan bruges til frilæsningsforløb i undervisningen. Læreren kunne udarbejde opgaver, som tager udgangspunkt i de forskellige synsvinkelskift og fortælleforhold, som optræder i romanen. Det vil kunne kvalificere elevernes læsning.

Til sidst kan jeg ikke lade være med at sige, at jeg under læsningen "morede" mig over, at hver gang der er problemer i romanen, så bliver eleverne bedt om at regne matematik. Lige efter den forfærdelige togulykke er alle eleverne kommet retur til deres klasse. I romanen står der følgende:

Nu sad de i deres klasse og gloede. Ventede. De var blevet sat i gang med at regne, men det blev ikke til så meget. Ak, ak, sagde Pia. Stakkels Danny. Stakkels, stakkels Danny.