Anmeldelse

En stemme i mørket

Flerstemmigt forfatterskab

"En stemme i mørket" samler nogle af forfatteren Sarah Engells mange stemmer i et lettilgængeligt kor af tekster og forslag til, hvordan man griber arbejdet med forfatterskabet an.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Egentlig er "En stemme i mørket" ret upåfaldende. Materialet indledes med en række arbejdsopgaver til Sarah Engells "21 måder at dø". Der er lidt information om YA-litteratur, lidt tanker fra forfatteren og en samling ret klassiske arbejdsopgaver til teksten. Det er ikke dybtgående analyse eller revolutionerende opgavetyper, som præger dette kapitel i materialet, det er stilfærdige, ordentlige, oplagte, overskuelige arbejdsspørgsmål, dog med en kreativ, taktil afslutning på kapitlet, hvor eleverne skal samle deres arbejdes resultater i en lille foldebog.

Fakta:

Titel: En stemme i mørket

Forfatter: Trine May

Pris: 151,25

Sider: 134

Serie: Tekstur

Forlag: Alinea

Resten af "En stemme i mørket" beskæftiger sig med andre af Sarah Engells værker, et par noveller og en graphic novel. Her er der visse steder lidt mere smæk på opgaverne, men spørgsmålene ligger stadig ikke langt fra, hvad en dansklærer selv kunne have udtænkt. Og det er faktisk fidusen ved "En stemme i mørket": Det her materiale er let at gå til, og kvaliteten er i orden.

Nok er materialet upåfaldende, men det er også ret gennemtænkt, og i udvælgelsen af værkerne og omfanget af arbejdet med dem viser "En stemme i mørket" sin sande kraft. Det er et materiale, som passer ret godt på den virkelighed, dansklæreren står i. Man kan nå fordybelse og træning inden for et overskueligt tidsrum, hvis man arbejder med det.

Arbejdet med "21 måder at dø" er tekstnært og grundigt, men det dækker kun en del af romanen. Når kapitlet i "En stemme i mørket" er slut, kan eleverne afslutte arbejdet, uden at det føles ufærdigt, og samtidig, næsten paradoksalt, er der lagt en opfordring ud til selv at læse videre i en lovet spændende bog. Her kan elever og/eller læreren jo vælge at takke ja til invitationen.

De to noveller, som materialet har med, er gribende, og opgaverne inviterer eleverne til at arbejde tekstnært og personligt med teksterne. Det er en svær kombi, for hvad syn’s du selv pom’frit-fælden ligger åben og klar lige ved siden af det sanselige, personlige arbejde med teksterne. Det balancerer "En stemme i mørket" ganske fint, så man i hvert fald får hjælp til at undgå privat snak forklædt som tekstarbejde.

Endelig er der et kapitel, som beskæftiger sig med Sarah Engells graphic novel "Fuglemanden". Her er det måske mere tvivlsomt med det lettilgængelige, fuglemanden er ikke så let at indfange, men arbejdsopgaverne i "En stemme i mørket" gør det ret overskueligt at få tekstarbejdet i kassen alligevel.

Sarah Engells forfatterskab er flerstemmigt, der er ret stor forskel på teksterne, og det er også en væsentlig kvalitet ved "En stemme i mørket": Man kommer vidt omkring i temaer og genrer, og der er derfor god grund til at kaste sig over Sarah Engell - og "En stemme i mørket" er en god ven at have med i arbejdet.

Powered by Labrador CMS