Inklusion

København vil lave kortlægning, der skal give svar på, hvordan folkeskolen kan inkludere flere elever

Publiceret Senest opdateret

Københavns Kommune vil se på, hvad den kan gøre for at flere resurser kan blive i de almene klasser, så flere børn med særlige behov kan få den hjælp, de har brug for uden at blive udskilt i et specialtilbud.

Det skriver Politiken.

Ifølge børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) skal analysen være færdig inden sommerferien næste år.

Konkret skal kortlægningen ifølge avisen se på, hvordan man kan flytte en del af de knap 1,3 milliarder kroner, som hovedstadskommunen nu bruger på specialtilbud, tilbage til almenundervisningen i folkeskolen – samtidig med at færre kommer i specialtilbud.

"Vi skal også se på efteruddannelse af de lærere, der i dag er ude i almenundervisningen, så de får specialpædagogisk viden. Det er ikke alle børn, der skal kunne rummes. Men lige pludselig er det 10 procent, der er udskilt, hvis vi ikke gør noget andet", siger borgmesteren.

politiken.dk: København bruger 1,3 milliarder årligt på 2.500 elever