Fuglen fra Afrika

Skolematerialet til "Fuglen fra Afrika" er yderst gennemarbejdet og relevant i forhold til stykkets tema: At miste. Men . denne fugl burde aldrig være fløjet fra reden.

Titel: Fuglen fra Afrika

Forlag: Teater Vestvolden

Forestillingen udstiller et virvar og et miskmask af en historie. Jeg har mistænkt dramatikeren for at have trukket adskillige genreforslag, scener og replikker tilfældigt op fra en bowle. Scenerne kommer abrupt og uden optakt, hvilket gør det svært at se en sammenhæng. Det ødelægger oplevelsen i forhold til helhedsforståelsen.

Personerne er naragtige og klichéprægede uden dybde, hvilket er med til at gøre det spinkle plot utroværdigt og plat. Det er også synd og skam, idet temaet er alvorsfuldt og burde fremstilles med respekt og nærvær og ikke som her: Karakterer med en jargon og en sproglig overfriskhed, som befandt vi os på en amatørkomediescene i 1950'ernes Danmark udsat for en ungdommelig slang, som er gennemsyret af et påtaget behov for at ramme de unges sprogbrug. At pådutte dem en sådan overfladisk sproglig facade er at undervurdere den unge generation. Endvidere: Slap af! Hovedpersonen, den unge dreng, som har mistet sin mor, har jo maniske træk. Når han endelig slapper af, er det på baggrund af en søgt dramatisk pointe om forløsning via fuglen, den kvindelige hovedrolle, som handler om moderens tidlige død.

Og fuglen? Hun kommer mærkværdigt ud igennem køleskabet, hvorefter hun via en psykoterapeutisk mental rejse med drengen forsvinder tilbage, hvor hun kom fra. Der er blevet antydet en begyndende kærlighedshistorie mellem hende og drengen, men helt i stykkets ånd, uden mål og med, kommer de, uden dramatiseret forvarsel, begge på andre tanker, og hun smutter hurtigt ud gennem køleskabet tilbage til sin sørøverkaptajn.

Teater Vestvolden vil tilsyneladende det allerbedste for den unge generation. Det er endvidere min fornemmelse, at teatret har penge på kistebunden, men når Danmark nu ellers har verdens bedste børne- og ungdomsteater produceret af ludfattige teatertrupper, burde der flyve flottere fugle fra reden i Hvidovre. Teater Vestvolden bør gå tilbage i rugemaskinen.