Johan Padan

Johan Padan

Italienske Dario Fo modtog Nobels Litteraturpris i 1997. Han er kendt for sit arbejde som forfatter, instruktør, skuespiller og politisk debattør. Forfatterskabet er skævt som en barok perle, men spidder altid samfundet, udbyttere og den katolske kirke og har et socialistisk sigte. Det gør det langtfra kedsommeligt at være tilskuer, når den danske Fo-fortolker Ernesto Piga Carbone tro mod teksten og den absurde spillestil giver den som et utal af karakterer i et hæsblæsende tempo.

Titel: Johan Padan

Forlag: Nørregadeteateret

"Johan Padan - Opdagelsen af Amerika" giver et historisk indblik i tiden omkring år 1500. Vi følger den modige og livsglade Padans rejse med Columbus til opdagelsen af Amerika. Med den levende og forførende fortælling om hekseri, den spanske inkvisition, skibbrud, stormvejr, indianerne, skønne kvinder, krigslist og vovemod giver skuespilleren et charmerende og troværdigt billede af de mange karakterer. Med enkle virkemidler og en flot fortalt fortælling fylder han scenerummet med smittende energi. Det er humor på højt plan og tilmed med et historisk og samfundsrelevant sigte, som kan lægge op til mange lærerige diskussioner i klasserne.

Det er sjældent, folkeskolen har mulighed for at få historisk teatermateriale i en så fantastisk og dragende indpakning. Det skal tilføjes, at forestillingen kan spilles de fleste steder uden mørklægning, og i og med at stykket spilles af blot en enkelt skuespiller, er forestillingen til at betale. Skuespilleren byder gerne ind med ekstramateriale i form af foredrag og spørgerunde alt efter behov på den enkelte skole.