Børnehaveklasseledernes lønudvikling har haltet efter lærernes, men har de seneste år bevæget sig i den rigtige retning
Kilde: DLF/KRL
Børnehaveklasseledernes løn er kommet tættere på lærernes
De seneste år er forskellen mellem børnehaveklasselederes og læreres løn faldet markant. ”Det er resultatet af en prioriteret indsats”, fortæller DLF. Børnehaveklasselederforeningen er glade for forbedringen, men peger på at arbejdsvilkårene stadig halter.
I 2013 lå
børnehaveklasseledernes løn 9,3 procent under lærernes. I 2021 var forskellen
reduceret til 5,3 procent.
”Fra og med overenskomsten i 2015 har vi gået
målrettet efter at gøre noget ved, at børnehaveklasseledernes løn haltede efter. I kroner og ører svarer det til at de er
gået fra en forskel til lærerne på cirka 4.000 kroner om måneden til cirka 2.000 kroner om
måneden”, fortæller formand for Overenskomstudvalget i Danmarks Lærerforening
Morten Refskov.
Han fortæller, at
det er sådan foreningen arbejder i forhold til forskellige medlemsgrupper,
at de analyserer lønniveauerne og ser, om der er nogle, der har brug for noget
særligt, og det var der ingen tvivl om, at børnehaveklasselederne havde.
Logikken i, at der
skal være en forskel i lønniveauet mellem de to grupper skal findes i, at de
kommer med forskellig uddannelsesbaggrund, og lovmæssigt har børnehaveklasselederne en mindre bredde i
opgavevaretagelsen.
Men forskellen var blevet for stor.
”Det handler om, at gruppernes indplacering og forløb i lønsystemet er forskellig, og
dertil kommer, at når vi aftaler lønforbedringer ved overenskomstforhandlingerne, så er det i
procent. Og det vil uvægerligt medføre en større kroneforskel over tid, fordi forbedringen bliver udregnet
fra en lavere løn”.
Om det nuværende
niveau så er det rigtige, eller om man vil gå efter yderligere forbedringer, er
der ikke taget stilling til endnu.
Også forskel på vilkårene
I børnehaveklasseledernes forening er formand Marianne
Giannini glad for forbedringerne i lønnen.
Men hun noterer sig, at der stadig er forskel, og at der er
en risiko for, at den igen bliver større, fordi lønstigningerne er procentvise.
”Og hvad jeg synes er værre er, at der er så stor forskel på
vores vilkår. Vi har ofte langt flere timer med børnene, ringere mulighed for
forberedelse og for at få efteruddannelse”, fortæller hun og fortsætter:
”Vi er rigtig glade for, at foreningen har fokus på vores
løn og arbejdsvilkår. Det har vi ønsket i mange år, så vi krydser fingre for
nogle gode og tiltrængte justeringer.”
Generel udfordring med efteruddannelse
På den seneste
kongres lovede DLF at se på børnehaveklasseledernes vilkår.
”Det er rimeligt at anføre, at børnehaveklasseledernes opgave har ændret sig i en mere
boglig retning, og derfor er vi også i gang med en proces, hvor vi ser på deres
vilkår både i forhold til det overenskomstmæssige og det indholdsmæssige, men der er flere hensyn at afveje, så det er ikke helt enkel”,
siger Morten Refskov.
I forhold til
efteruddannelse er det en generel udfordring for foreningens medlemmer, at de
har for dårlige muligheder for efteruddannelse.
”På det område har
vi på den seneste kongres vedtaget at afdække mulighederne. Der forestiller jeg
mig ikke, at behovene er så forskellige. Børnehaveklasselederne har helt
sikkert et artikuleret behov, men det gælder også andre medlemsgrupper, fx PPR. Men det er
bestemt hørt og bliver bragt ind i overvejelserne”, siger han.