Første skoledag er helt rolig og tryg, for børnene kender det hele i forvejen.Privatfoto
Her er børnene så trygge første skoledag, "at forældrene dårligt kan nå at tage et billede, før de er stukket af"
I Søllested har de arbejdet intensivt med overgangene mellem børnehave, førskole, børnehaveklasse og 1. klasse. Det skaber tryghed og ro for børn og forældre, arbejdsglæde og mening for medarbejderne.
Der kan være mange bump på vejen gennem et barns skolestart.
Men for lille Karl i Søllested på Lolland er vejen jævnet gevaldigt ud.
Annonce:
For på
Søllested Landsbyordning har de nemlig organiseret skolestarten sådan, at Karl
og alle de andre børn har både en voksen og et barn at holde i hånden hele vejen.
”Når man er et lille barn i børnehaven, er der ufatteligt
mange skift, før man står i 1. klasse med den stabilitet det er, at have den
samme lærer i nogle år. Det kan virke som små ting for os voksne, men bare det
med at vide, hvor toilettet er, og hvor madpakken skal stå, hvem man kan holde
i hånden og lege med, det har kæmpe betydning for børnene. Så det handler om at
skabe tryghed i overgangene”, siger skoleleder Bitten Maria Bendtsen.
Hun blev leder, da skolen for fire år siden gik fra at være en
almindelig folkeskole til at være en landsbyordning.
Og det var hende, der
lyttede til børnehaveklasseleder Louise Jørgensens ønske om at skabe bedre
overgange i indskolingen og søgte penge hos Egmontfonden til et skolestartsprojekt.
Annonce:
De knap 490.000 kroner, de fik, er gået til ekstra timer til medarbejderne i
overgangene og til at efteruddanne alle indskolingens medarbejdere i Fri for
Mobberi.
Projektet udløber nu, men de fortsætter på den måde, de har fået
organiseret sig. For de kan se, at det har stor effekt.
”Jeg har ønsket mig det her i alle de ni år, jeg har været
børnehaveklasseleder på skolen. Jeg var startet i det små, men fordi Bitten
søgte penge, kunne vi virkelig give den gas, og jeg synes, det er den absolut
bedste måde, vi gør det på nu. Jeg har trygge børn og trygge forældre. For de
kender mig alle sammen, når de starter, og vi har koordineret rutinerne, så vi
alle sammen gør tingene på samme måder, og det gør det så meget lettere for
børnene”, siger børnehaveklasseleder Louise Jørgensen.
Karl ved allerede, hvor toilettet er
Annonce:
Lille Karl, som Bitten Maria Bendtsen har tegnet for at vise
deres model, lærer allerede et år inden, han skal starte i førskole, førskolepædagogen
Tina at kende, fordi hun er i hans børnehave to fordage om ugen.
Samtidig kommer
der børn fra 2. klasse på besøg og leger med ham. Hans forældre er til åbent
hus og intromøde og lærer en masse om skolen, og i den sidste tid går Tina med
Karl og hans kammerater over på skolen og laver for eksempel krea eller spiser madpakker.
Hans børnehavepædagog,
førskolepædagog, forældre og kommende børnehaveklasseleder holder et møde om
ham.
I april starter han så i førskole hos Tina, og her fortsætter de rutiner, han kender fra børnehaven. Han lærer samtidig sin børnehaveklasseleder
Louise at kende, fordi hun har timer i hans klasse. Oveni får han en bonusven i
6. klasse, der kommer og leger og passer på ham.
Annonce:
Når han starter i børnehaveklassen, kender han allerede
Louise, og Tina følger med hele året.
Hans forældre er til to
forældremøder og fire samtaler, og igen er rutinerne
for børnene velkendte. Undervejs lærer
han pointerne fra Fri for Mobberi, og han lærer sin nye klasselærer at kende – vi kan kalde ham Søren. Og når han endelig lander i 1.
klasse, så følger Louise med op to timer om ugen i næsten et helt år – og rutinerne
og piktogrammer følger stadig med.
”Der er mange, der siger, at det kan vi jo kun, fordi vi er
en landsbyordning, hvor alt ligger sammen, men det mener jeg ikke", siger skoleleder Bitten Maria Bendtsen.
Annonce:
"Man kunne fint
gøre det her på en almindelig folkeskole. Det har overrasket os, at det slet
ikke er så dyrt, som vi troede. Selvfølgelig koster det nogle timer, men når det
samtidig har betydet, at privatskolefrekvensen er faldet kraftigt, så er det
småpenge”, fortæller hun videre.
Privatskolefrekvensen er faldet
Der er mange måder, Bitten og Louise kan se på, at det
intensive arbejde med overgange og trivselsarbejde har virket.
En af dem er den
tydelige forskel, de ser på de få børn, der kommer udefra, fordi de fx lige er
flyttet til kommunen, før de begynder.
”Vi havde en dreng, der kom udefra, som var på besøg på
skolen. Det bekymrede ham rigtigt meget, hvor toiletterne var, og om han ville
kunne huske det. Det er vores børn jo helt sikre på, når de starter. Til ham
valgte vi så at lave en video, hvor vi viste rundt, som han kunne få med hjem
og genbesøge nogle gange. For de her bekymringer, også for de fysiske faciliteter, kan fylde rigtigt meget for børnene”, fortæller Bitten Maria Bendtsen.
Et andet område er forældresamarbejdet, som traditionelt kan
være svært at få forældrene til at deltage i, dér hvor skolen ligger. Men Louise
Jørgensen har selv gået på skolen og kender området godt.
”Det betyder en del, at vi holder overgangssamtaler, hvor vi
alle sammen er med og taler med forældrene om barnet. Til åbent hus og
intromødet fortæller jeg rigtigt meget. Det er tydeligt, at når børnene
er trygge, så er forældrene trygge. Det går så godt, at nu her på sidste møde var der for første gange mange forældre, der gerne ville være klassens
trivselsforældre. De plejer ellers at være svære at finde”, fortæller Louise
Jørgensen.
Forældrene og børns tryghed har også betydning for, at de
vælger skolen til.
For fire år siden var privatskolefrekvensen på 41 procent. Nu
er den faldet til 28, og skolen fik i år så mange børn til børnehaveklassen, at
de regner med for første gange at skulle køre to spor.
”Når børnene i børnehaven kommer over på skolen og ser, at
det er superhyggeligt, og de kommer hjem og fortæller, at de har leget med de store
børn, de kender fra tidligere, så har det en effekt. Børnene vil jo gerne
følges”, fortæller Bitten Maria Bendtsen.
Fordi førskolepædagogen er med hele vejen fra børnehaven, så
kender hun børnene godt, når de starter, og hun ved, hvad den enkelte har brug
for.
”Det er de små ting, der har stor betydning. Hvem har lige
brug for at holde en i hånden, og hvem har brug for en lille pause. Der er
sindssygt mange krav, når man starter i skole, man skal spise, vaske fingre, tage gymnastiktøj på, lyne jakke, lære bogstaver, løse konflikter og
alt samme på bestemte tidspunkter. Det betyder så meget, at vi kan gøre det
lille ekstra for, at de får en god dag hver dag”, siger Louise Jørgensen.
Relationsarbejdet bærer frugt hele vejen op
Louise Jørgensen har længe arbejdet med Fri For Mobberi, hvor
hvert barn får en lille, lilla plysbamse, som bor i et mælkekartonhus på en
stor tavle.
De kan fortælle bamsen hemmeligheder og give andre deres bamse,
hvis de er kede af det, og gennem arbejdet med bamserne lærer børnene en masse
om, hvordan de kan være gode kammerater.
Gennem projektet har alle Louises
kolleger i indskolingen nu fået kurset i Fri for Mobberi, og det gør en stor
forskel, at de nu alle sammen arbejder i den samme retning, mener hun.
Arbejdet med de små følger med hele vejen op, når
fundamentet er bygget godt. Det viser sig i små ting som, at de børn, Louise
har i børnehaveklassen, som hun tager med i svømmehallen en gang om ugen,
allerede ved, hvordan de kommer gennem omklædningsrummet og ikke er bange for
vand, når de får svømning i 4. klasse.
Men også i den måde de store er sammen
med de små, når de er bonusvenner for de nystartede.
”De lærer at drage omsorg for hinanden og tage ansvar for
deres handlinger som små, og det synes jeg er utroligt vigtigt. Det er til
glæde og gavn for både de store og de små, at de er sammen, og der er jo også
nogle af de store, som stadig gerne ville lege, og det har de så en undskyldning
for at gøre, når de er sammen med de små”.
Allertydeligst ses arbejdet måske på første skoledag,
fortæller Bitten Maria Bendtsen:
”Børnene er så trygge, at forældrene dårligt når at få taget
et billede, for børnene er vandt til det hele".
"De ved, hvor deres jakke skal
hænge, og hvor de skal sidde i klassen. For det har alt sammen været sådan de
sidste 14 dage inden, så de råber bare ’hej, hej mor’, og så er de væk. Så er
det pludselig forældrene, der står tilbage og siger 'Hov, hvor blev de af?' Men
det er jo også sådan, det skal være”.