Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

10. klasse - et godt tilbud

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et nyt skoleår står for døren, og endnu en gang glæder jeg mig til at være klasselærer for 10. klasse. Der er hos eleverne og hos mig en forventning om, at 10. klasse kan give de sidste færdigheder og kundskaber, inden eleverne skal videre i uddannelsessystemet. For mange bliver forventningerne til realiteter.

Derfor undres jeg, når kommuner nedlægger 10. klasse med henvisning til, at 10. klasse ikke hører hjemme i folkeskolen, men derimod skal være en slags 'basisår' til handelsskolen og tekniske skoler.

10. klasse er efter min mening et godt tilbud til eleverne efter 9. klasse på linie med gymnasiet, handelsskole, tekniske skoler og så videre.

Folkeskolen har gjort sig umage for at imødekomme eleverne mest muligt ved at lave forskellige tilbud. Nogle kommuner har valgt at samle dem påén folkeskole og tilbyder forskellige linier, for eksempel idræts-, musik-, science- og projektlinie for bare at nævne nogle. Andre kommuner har samlet 10.-klasse-elever på en satellitskole, hvor de er 'helt deres egne'.

Folkeskolen har taget udgangspunkt i den enkeltes faglige kunnen og interesser - helt i tråd med den nye folkeskolelov.

Med de nye og spændende former for 10. klasse er der skabt en enestående mulighed for, at eleverne virkelig kan blomstre op og få noget fornuftigt ud af deres sidste år i folkeskolen.

De pædagogiske eksperimenter og erfaringer, man har gjort med 10. klasse, og som i en vis grad har haft en afsmittende effekt på den øvrige skole, vinker kommunerne uden videre farvel til.

Derfor kan jeg ikke forstå, at man ikke længere ønsker 10. klasse i folkeskolen. Og hvad værre er, jeg frygter, at vi taber en elevgruppe på gulvet.

Vi kender alle den stille pige og den umodne dreng i 9. klasse, som ikke kan klare en gymnasial uddannelse efter 9. klasse, og som faktisk heller ikke er parat til at gå på handelsskolen eller teknisk skole. De vælger at gå i 10. klasse. Her kommer de til orde og bliver fri af den rolle, de havde i de ni første år i folkeskolen. De får troen på, at de kan noget, og mange elever forbedrer sig fagligt. Eleverne i 10. klasse får selvtillid. En selvtillid, de kan bruge konstruktivt, når de skal videre i uddannelsessystemet.

Den elevgruppe på måske 20 procent taber vi på gulvet. De kan ikke gå ud af folkeskolen efter 9. klasse og klare sig lige så godt, som de kan efter 10. klasse.

Disse elever er af mange grunde ikke blevet færdige med folkeskolen. Nu sendes de af sted - usikre og rådvilde.

De bliver tabt på gulvet, for hvad skal vi som lærere vejlede dem til, når 10.-klasse-tilbudet måske ikke eksisterer mere.

Lærer